Gå till innehåll

Prick på min halsbandsfjäril...


Rekommenderade inlägg

Sagt och gjort så har jag nu stoppat honom i ett sötvattensbad i 5 min.

Jag ser hellre att han dör under en räddningsaktion snarare än att man står vid sidan av och tittar på.

Tyvärr har jag inget karantänskar att stoppa honom i. Damn..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär som innan.

Den ser ut som om den går mot en säker död. Började simma upp och ner och var allmänt helt slut.

Jag la honom nu i en hink med akvarievatten. Han orkade inte riktigt med att vara i karet och cirkulationen. Jag hoppas att han nu bara är stressad och matt. En stunds vila kanske hjälper?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska lustigt hur snabbt allt gått. Prickarna är mycket små och de finns inte koncentrerade kring gälarna så det borde istället vara något annat som har gjort den dålig så snabbt. Den simmade omkring under dagen och noppade på allt och alla i sedvanlig ordning. Sedan märkte jag när jag matade att den inte var intresserad utan simmade för sig själv och noppade inte någonstans.

Hmmm... Jag har haft honom gåendes i karet i två veckor och han kom mycket bra överens med de andra firrarna. Det finns även gott om grottor och utrymme för alla att gömma sig i.

Bara att hoppas nu att han fixar sig. Ligger uppochner i hinken men andas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buffrade du upp sötvattensbadet?

Hur menar du?

Jag gjorde enbart så att jag tog kranvatten och sänkte ner honom i det i fem minuter.

Nu har jag hällt upp akvarievatten i en hink och efter 2 timmar nu spätt ut detta vatten till ca hälften. Jag läste i en tråd att 50/50 ger ca 1,010 vilket skall göra att parasiter inte överlever.

Min lilla plan är att han nu ska få stå i lugn och ro över natten och förhoppningsvis vara piggare imorgon för en återplacering.

Jag har inga mer ideér för stunden och jag måste göra något snabbt.

Han simmar upp och ner men andas fortfarande.

F-n va jag hatar detta lidande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så kunde jag konstatera att han inte överlevde natten.

Nu får jag bara hoppas att det inte är något allvarligt som dessutom smittat de andra firrarna. Min Hepatus hade några enstaka prickar för någon vecka sedan men det såg jag som ett stresstecken då jag bytt cirkulationspumpar och ändrat flödet i karet. De andra ser än så länge ut att må bra. Min imperator drar sig dock till putsarräkorna för att bli putsad. Ska jag se det som ett tecken eller är det vanligt för dom?

Kör med UV i en vecka nu och hoppas på det bästa. Lite trist att köra UV när jag samtidigt kör zeovit... men men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par collare hemma också, de har prick från och till senaste veckorna.

Inget som spridit sig till de andra fiskarna dock. Funderar på att köra ett sötbad som jag buffrar upp med trippelbuffer. Sen kan man ju självklart sänka salthalten och köra den metoden också. Själv har jag kört sötvatten med tripplebuffer och sen har jag på fenorna bara dragit av prickarna med en bit papper.

De är iaf väldigt aktiva, alla kommer fram och käkar ur handen på mig när jag matar med sea veggies.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är orolig för dina firrar så tror jag att man ska flytta över dom i ett eget karantärskar i 1-2 veckor. Låg salthalt kring 1,010 ska tydligen inte parasiterna överleva i så det verkar vara rimligt. Även "dåligt" ljus gör att fiskarna känner sig lugnare.

Jag tror "Vargklo" hade en tråd om hur han gjorde för att rädda en firre som mådde riktigt dåligt. Jag hade gjort samma sak om jag hade sett indikationerna snabbare och om utvecklingsförloppet inte hade varit så snabbt. Det tog ca 5 timmar från att jag upptäckte att han inte deltog vid festmåltiden tills han dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...