Gå till innehåll

när introduserar man ljus?


Guest esther

Rekommenderade inlägg

Ska presis till att lägga i saltvatten i mitt kar, så det är väl någon

vecka tills man lägger i LS...

Måste man köpa ljuset när man lägger i LS?

Jag tänkte köpa en 400W MH och 2 blå T5rör, så det lär ju

kosta en del. Tänkte ifall man kan vänta tills man introduserar

fisk och koraller tills man köper ljuset. Eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tycker väll oxså att du kan vänta med att döna på med 400watts lampan. Kör hellre med några lysrör till en början. Stenen du köper har ju ljus på sig i affären så tycker allt att du skall ha det oxså. Men vi får se vad andra har att tillägga oxså. Du kanske kan rådfråga den du skall köpa stenen med oxså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att "kapa" tråden, (hoppas du inte misstycker esther.):

J.Svärd: Du skriver att det är en bra idé att lägga i zeolit med en gång. Du har säkert enormt mycket mer erfarenhet än vad jag har, men jag måste verkligen fråga:

Motverkar inte det sjäva syftet med cyklingen av tanken? Nämligen att bygga upp en fungerande bakterieflora som kan tillgodogöra sig de skadliga ämnena.Genom att använda zeolit borde ju dessa bakteriestammar inte hinna bygga upp sig och altså borde man bli beroende av zeolit hela tiden.

Som sagt. Jag är verkligen bara nyfiken. Om det är så att jag missförstått något eller bara läst material från "en annan skola" så tar jag tacksamt emot all input.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som zeolit använder sig av samma bakterieflora som levande sten så borde det inte vara någon fara att lägga i det för tidigt... Det enda skillnaden är ju att zeolit kan binda uppkvävet itills dess att dom gått igenom hela cyckeln och släpps iväg som kvävgasom jag fattat det hela rätt... Jag kan inte säga att jag kan så mycket i ämnet (undrar om det finns någon som kan, hittar inget bra skrivet om det)...sen borde effekten av zeolit bordevara mindre i saltvatten än i sötvatten då man har mycket mindre fria Na joner där men det är ett helt annatämne men det är ju bara att ha lite mer zeo så löser man det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just det du gör. Du bygger upp en fungerande bakterieflora(Nitrifikationsbakterier) med zeoliten. läs mer på denna tråd. Efter detta så tror jag inte att jag orkar tjata mer om Zeolitens vara eller inte vara

Allright. Tack för att du orkade ta dig tid. Jag hade (trots uppenbart tjat) missat att zeolit fungerade organiskt. smiley9.gif

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min idé är följande!

Vänta med ljuset - ju längre du väntar desto bättre! Vet folk som väntat ett halvår på att starta ljuset.Sedan börjar du mycket försiktigtmed ljuset och ökar tiden mycket försiktigt - öka kanske en kvart i veckan. Jag skulle inte lägga i några medel eller Zeolith utan låta bakteriefloran växa till sig och absolut inte tända något ljus förren nitrat och fosfat var nere på 0 om detta så tog ett år. Så fort första algen dök upp skulle jag dra ner bränntiden tills tillväxten avtog. Sedan vänta för att efter en tid sakta öka igen.

Skaffa en bra cirkulation och skummare först och främst. Lägg upp stenen så du är nöjd och låt den sedan vara utan att flytta om den. Varje gång du flyttar den så börjar du till viss del om från början.

Sedan är det bara att vänta! Tålamod är en god egenskap i den här hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ofta så finns det många åsikter och lösningar... och ingen sitter inne med hela sanningen och den perfekta lösningen. Inte heller jag!

Men min åsikt är att du gott kan bränna på med ljus i början också. Tanken är ju att få igång akvariet och då är ljus en naturlig del i väldiga många organismers liv. Alger är inte enbart av ondo, de hjälper till att bryta ner näringsämnen och ger samtidigt föda till en mängd smådjur. Ett korallrevsakvarium kan inte fungera utan alger... de bör givetvis hållas under kontroll, men de måste vara där.

Så min mening är skaffa en bra skummare, håll näringshalten låg. Bränn på med ljuset och när du börjar få lite algtillväxt och har hyfsade nitrit och nitratvärden så kan du sätta ner de första djuren som gärna får vara tåliga algätare... såsom Salarias Fasciatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heltklart rätt att algerna kommer när tillräckligt ljus kommer......

körde med min gamla akvariearmatur utan alger över en hel månad men så fort jag köpte mina t5:or och började ljus sätta karet på riktigt så kom brun algerna efter typ två dagar eller så.....

mitt råd.... vänta med ljuset och lägg pengar på annat som du kan komma på att du behöver till karet eller spar dem till ljuset....... börja sedan bara med att tända typ när du är i rummet först och öka tiden lite hela tiden.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lika många svar som akvarister men jag vågar nog påstå att algerna kommer med ljuset. Väntar du länge får du kanske mindre alger - tänder du ljuset tidigare får du mer alger och mer djur i stenen. Är man arbetsam kan man vända upp och ned på några stenar i veckan efter att akvariet cirkulerat så får man mindre alger på dem.Viktigt är att dra igång hela filteranläggningen från början om man bara har råd.

Det är ju inte heller så lätt att förklara för sina kompisar eller familj vad kul det är med saltvattennär man harakvariet stående tomt och mörkt med en massa pumpar som dönar. Då kan man ju hellre starta upp lite tidigare och ta jobbet med att draeller skrapa alger några timmar.

(om dagen)smiley36.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall man verkligen vill förstå vad Amoniak, nitrit, nitrat, PH osv osv är och fungerar m.m.

Införskaffa en kemibok och lär dig ifrån början om igen ...ifall man förstår hur ämnena fungerar och vad de reagerar på är det mycket enklare att förutse ett problem ....inte bara stå och ösa på motmedel somman i andra hand tankar på förmycket av och istället sätter igång en annan kedjereaktion.

Detta skulle jag rekomendera ...Du kan lära dig att se saker innan de händer genom att se särskilda pariklar i vattnet, på ytan, på botten, stenen osv. Du lär dig dessutom hur du får igång processen utan att anstränga dig så mycket.

De flesta vet att:

Först införskaffar jag lite tester (jag förutsätter att ett akvarium samt diverse tillbehör redan är inhandlade), sedan salt (reversed osmosis/RO ifall det känns som ett måste) Fyller karet med vatten, placerar pumparna strategiskt så att saltet blandas upp fint och problemfritt.

Får upp temeraturen och mäter sedan salthalten (densiteten på vattnet) I med levande sten (LS) vänta tills alla värden är på noll i ordningen Amoniak, Nitrit och sist Nitrat. detta är bland det första alla lär sig, fast ...Ifall något går snett eller det blir inte som du hade tänkt dig, vad gör du då ...hade du lärt dig vad alla ämnen är till för, vad som framkallar dem, hur man motverkar dem osv. hade man kunnat hålla sig cool med jämna steg =) DU hade haft kontroll på ditt kar och du hade haft osynliga knappar som hade satt igång nästa steg i processen ...och du hade sovit som en bebis varje natt...

Vad säger ni grabbar smiley2.gif.blir det en ny avdelning på forumet: Kemilektioner... he he he ...

Hoppas att jag inte lät obegriplig smiley9.gif

Hoppas att allt går bra i varjefall.....

Lite trött e man kanske ...satt o filosoferade högt

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massor av goda råd!! Tack tack! Kommer ivarjefall köpa in alla

cirkulationspumper först då, så får jag ta ljuset så fort jag får

ihop pengarna...

smiley23.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...