Gå till innehåll

Två världar - mitt första saltvattensakvarium


Johanski

Rekommenderade inlägg

Hej! Då var det även dags för mig att introducera mitt nystartade kar.

Lite information om tekniken i karet:

150L akvarium, 60x50x50

Skummare: MCE300

Belysning: Aqua Medic 150W MH / 2x24W t5

Cirkulation: 2x Hydor Koralia 2

Osmosfilter: Aquatic Nature Antarctica

Så, igår blandade jag saltet, satte i den inkörda levande stenen och den levande sanden. Idag introducerade jag två clownfiskar som pilotfiskar, och fick även några koraller av en bekant som inte hade plats för dem. Planen var att köra utan några koraller alls den första månaden.

Tanken med karet är några få fiskar och mycket koraller. Har även ett växtkar i precis samma mått bredvid. Just nu har det krashat då koldioxiden läckte ut på en natt, men bjuder på en bild hur det såg ut för någon vecka sedan. Just nu är bara lysrören tända i saltkaret.

post-4240-14468920001257_thumb.jpg

post-4240-14468920001426_thumb.jpg

post-4240-14468920001589_thumb.jpg

Inte helt fel att ligga i sängen och titta på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för responsen. Växten jag har är faktiskt Elatine triandra, en lite ovanligare bottentäckare, oerhört vacker och växer snabbt!

Åter till saltet då:

Har märkt att jag fick med mig en ormsjöstjärna, någon lite större sjöstjärna med fyra armar som ser ut som en sten och en pompom-krabba i den levande stenen. Mycket glädjande, sitter många timmar per vecka och bara dumglor in i akvariet. Fascinerande :)

Kiselalgerna började smyga sig på, så jag åkte in till lokala affären och handlade två turbosnäckor och två eremiter, en svartbenad och en blåbenad. Snäckorna är faktiskt lite sega på att äta alger, medan eremiterna betar på. Brukar snäckorna mest sitta och dega i karet? Har sett att de tagit någon runda, men mest sitter de still.

De två xeniorna jag fick har växt något kopiöst (mina förväntningar var nog väldigt låga, har bara fått höra hur långsamt allt går i ett saltkar) och min ena clown har börjat gosa i den största i brist på anemon ;)

Har även en gonoporia-fragg som verkar frodas, den ska tydligen ha växt väldigt väl i karet jag fick den ifrån, så det är nog ingen som behöver stödmatas på sidan om.

Var idag och köpte en sandvändande snäcka, en turbo och en koloni med knappar av någon sort. Får se hur det tar sig. Karet har varit igång i två veckor nu och allting verkar gå bättre än förväntat. Har inte testat några vattenvärden alls, förutom PH. Har en PH-controller i sötkaret till co2n, så jag brukar doppa i den i saltkaret i några minuter då och då, så det blir väldigt exakt mätning. PHt ligger på 8,1.

Bilder kan jag fixa imorgon, inte för att det blir några bra bilder. Har bara en mobilkamera till hands tyvärr :C

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och en dagsfärsk bild. Xenian längst nere i revet växte sig alldeles för stor på bara två veckor, och delade sig ett flertar gånger, så jag slet loss den och har nu placerat den i skrevor runt den andra xenian ni ser på bilden. Hoppas att få till ett enda stort buskage av xenia. Clownerna har tagit den som hem :)

Har även någon grönaktig växt som växer så det knakar. Oerhört vacker enligt mig, kan dock inte få någon bild på den med min sketna mobilkamera. Och någon röd alg? (Bild 2) som också verkar frodas.

I burken har jag en Ricordea jag köpte för en hundring. Svårt att få den att fästa så jag satte den i burken bland en massa större stenar/skal.

När karet varit igång en månad, dvs om två veckor, tänkte jag köpa 10 kg sten till och bygga ännu en pelare, upp mot skummaren bakom den nuvarande pelaren.

post-4240-14468920040591_thumb.jpg

post-4240-14468920040774_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar tillväxttakten på kiselalgerna helt avtagit. Skrapade rutan tre dagar sedan och den är fortfarande helt algfri. Inga större algutbrott alls, och karet har nu varit igång 3 veckor med full belysning 10 timmar om dagen. MHn tänd 8 timmar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

lite fler bilder.

post-4240-14468920100628_thumb.jpg

post-4240-14468920100795_thumb.jpg

post-4240-1446892010096_thumb.jpg

PHt tittar jag för tillfället med min PH-controller, och det verkar diffa en del under dygnet. Just innan lampan tänds är det alltid på 7.45, och innan den släcks är det på 8,3. Är detta okej? Var ett tag sen jag kalibrerade proben, och den börjar nog bli lite gammal, men det är nog fortfarande ett par mil bättre än ett dropptest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH värdet varierar över dygnet. Det är som högst på kvällen strax innan all belysning slocknar, det är helt normalt. Jag tycker dock att din dygnsvariation är väldigt stor, men det behöver nog i och för sig inte vara något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för svar! Har inte märkt att det gör någonting negativt med invånarna i karet så jag tänker låta bli att pilla. Varför försöka laga något som inte är trasigt? :) Korallerna verkar växa och må.

Dagsfärsk bild:

post-4240-14468920137018_thumb.jpg

Den euphyllian längst upp hade fem huvuden där alla polyper var bortbitna av en kompis fisk, så jag fick ta över den. I samtliga huvuden har det tittat fram nya polyper nu två veckor senare, vilket är väldigt glädjande. Annars fungerar karet ypperligt. Sex veckor har jag haft igång det och mina invånare är:

2 clowner

2 putsarräkor

5 turbosnäckor

4 eremiter, 3 blåbenade och en svartbenad.

2 ormsjöstjärnor som liftade med stenen

1 pompom-krabba som också liftade

Lite annat smått och gott.

Koraller:

3st euphyllior

1 gorgonia

1 ricordea

1 xenia

1 knappkoloni med gröna knappar

1 brun stenkorall jag inte vet namnet på

gröna och röda macroalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då ska vi se.

Xenia som sprider sig som en löpeld. Clownerna har tagit den som hem vilket nästa bild illustrerar

4921658118_6b3d108c9b_b.jpg

4921706062_2ffb7520c7_b.jpg

En euphyllia jag fick av min vän som tack för att jag räddade hans stora :D Verkar må alldeles ypperligt nedtryckt mellan stenarna.

4921062579_602e6208cc_b.jpg

En annan euphyllia jag köpte. Den verkar ha ett djur i ett av de vänstra huvudena. Nästan som en hand som kommer ut ur röret och samlar partiklar, sen drar den in sig. Riktigt roligt. Två huvuden har dött och de andra två är döende av någon anledning. Medan om ni tittar längre ner, den stora euphyllian längst uppe på revet fick jag av en kompis för den var helt sönderbiten av hans kirurg. Den hade fem döda huvuden och alla har börjat växa ut i mitt kar. Förstår ingenting?

4921062839_a41722b1e3_b.jpg

Makroalg ? som växer som ogräs, tredubblats i storlek sen jag fick den.

4921658890_83d483a6f2_b.jpg

Makroalg :)

4921063403_62d48f0b69_b.jpg

Någon stenkorall?

4921063985_f9e63eed77_b.jpg

pompomkrabba med rom och EN anemon :D

4921660030_7b6650688c_b.jpg

Clowner :)

4921064181_39a79f2ef7_b.jpg

4921658696_c904bd072c_b.jpg

Hela karet

4921659290_829720cd77_b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...