Gå till innehåll

"Sandvändande" clowner???


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har 2 Clarkii-clowner som har ett ganska udda beteende (tror jag). Några gånger om dagen lägger de sig riktigt nära bottnen och vispar till ordentligt med stjärtfenan så sanden yr all världens väg. Jag funderar på om det handlar om att de letar efter mat, men jag har nygligen fått reda på att jag antagligen matar alldeles för mycket, och när man tittar på dom så är dom nog till och med lite tjocka... :smiley24:

Jag har även en damsell som har börjat ta efter detta beteendet. På sätt och vis kan det vara bra att få sanden lite ciruklerad, men det var ju därför jag köpte en stjärna och en snigel som gräver runt lite då och då... Ärligt talat så gör nog fiskarna ett bättre jobb! Men det blir lite oordning och sanden lägger sig på stenarna, skivanemonerna och korallerna bland annat.

Jag har aldrig sett detta beteende innan hos några fiskar, men det kanske är vanligt förekommande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle gissa att fisken "kliar" sig och det kan den gör av flera anledningar ex , Magproblem, parasiter.

Hmmm... magproblem kan ju komma av att de får lite för mycket mat kanske? Men parasiter låter inte kul! Håller på å letar efter annonser med putsarräkor här, men ännu inget napp... men de kanske inte tar alla parasiter heller?

Jag tror inte att clownerna fått beteendet från damsellen, för den hade jag ett par månader innan clownerna utan att jag nånsin såg ett sådant beteende från dom. Nu påstår jag inte att det var det du sa heller SkogsflickaN, ville bara skjuta in en egen tanke.

Som det är nu kan de omöjligen få till några grottor i sanden... alldeles för lite sand för det, men jag har köpt ytterligare 9kg levande sand som kommer läggas ner i karet i slutet av denna veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det behöver vara därför, mina clowner gräver också på samma sätt men mina gräver även med munnen. De är helt värdelösa på det för det enda dom gör att ta en stor sten i munnen, simmar fort som attan snett uppåt sen vänder de och simmar fort som attan åt andra hållet och släpper sedan stenen rakt ovanför där de plockade upp den.

Mina gör det bara rakt under den korall som de har valt som anemon-substitut, som sitter väldigt nära sanden, beteendet började när sanddjupet ökade från ~2 cm till ~5 cm. Min teori är att de försöker skydda sin "anemon" från att bli begravd helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina oscellaris clowner beter sig på liknande sätt. De simmar ned till gruset och skakar/sveper med stjärten för att sop grus. Och de gör det specifikt under deras Euphyllia som de bor i.

Jag tror att det är något städ/skjöta om korallen och sin omgivning, naturligt beteende. Om jag går ned och rör i deras tillfixade sand så blir de förbannade, attackerar, och städar platsen igen.

Typiskt maniskt/tvångsartat arbete. Främst honan som gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där med förbannade clowner om man försöker "rätta till" sanden känner jag också igen!

Det konstiga är att jag har 2 Ocerallis-clowner, men de har inte detta beteende som mina Clarkii har... det var därför jag började tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bygger stora vallar, så det känns inte riktigt rätt... Om de inte har tänkt använda bottenglaset vill säga...

Jag har en euphyllia som jag fick döende. Den har klarat sig över en månad i mitt kar och ser lite bättre ut nu, men den är bara i storlek av ett par ärtor, så inget av clownparen visar nåt intresse av den (vilket man kan förstå). Jag har lagt ett bud på en större, men än så länge har jag inget annat att erbjuda dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...