Gå till innehåll

Joakims hörnkar från topp till tå


hakki

Rekommenderade inlägg

Goddagens kära akvarister!

En 90L burk va roligt i början, men som sagt... mycke vill ha mer :x

I min värld så kommer akvariet inkl. möbel att se ut som på bilden, då jag kommer använda mig utav mitt gamla 90L till sump. Måttet på akvariet kommer vara 80*80*40 = 256L och ramen skall svetsas till vilken dag som helst.

I sumpen kommer jag ha, skummare, en bubbelfälla och såklart en returpump.

Råd och hjälp här tack...

Skummare? Bygga egen eller köpa?

Bubbelfälla? 3cm mellan "facken"? Mera/mindre?

returpump(ganska stort frågetecken), vilken bör jag välja för ca 256L? Är det speciella pumpar eller funkar vilken som helst?!

Jag vet att jag kan hitta allt här på forumen, men jag vill så gärna få allt samlat i en tråd så jag snabbt och lätt bara kan gå in och kika direkt va ni har skrivit till mig och vad ni har tipsat om. Och såklart era egna erfarenheter utav saker!

Ge mig gärna råd och hints om vad som kan komma att uppstå då detta är mitt andra saltakvarium och min första sump!

Vad behöver jag tänka på när jag ska dra rör från akvariet till sumpen och vise versa? Sitter någon och ruvar på en ritning?

Vill tacka Laggeman för fina tips ang. vart man kan köpa pvc-delar! TACK! :)

post-5095-14468920014562_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bli ett intressant bygge detta. :)

Innan du bestämmer dig för det måttet på karet så se om du inte kan få in 90cm på ena hållet iaf, då har du genast mer belysningsalternativ då du kan välja 39W T5 tex. (Det är det enda jag ångrar med mitt kar idag.)

Köp skummare. Har byggt min egen och i slutändan så blir priset ändå inte långt ifrån en köpevariant, och du sliper tid och meck samt extra kostnad om du bygger fel. Dessutom finns det ju en begagnatmarknad att tillgå här också. :)

Själv har jag ingen bubbelfälla, endast fack som sätter höjden för skummaren och volymen till sista facket där man ser hur mycket som avdunstar, då höjden i de andra facken är konstant.

Till returpump så kan en New-Jet 3000 funka tex, alternativt om du har en Eheim liggandes.

Vid rördragning så bör du fundera in var du vill ha kranar så du kan stänga av/dirigera om vid eventuell service.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du bestämmer dig för det måttet på karet så se om du inte kan få in 90cm på ena hållet iaf, då har du genast mer belysningsalternativ då du kan välja 39W T5 tex. (Det är det enda jag ångrar med mitt kar idag.)

Va iväg och mätte och njaaa.. men absolut Lagge, jag ska ha det i baktanke sen när jag väl mosar upp allt! Men vilka lamptyper är det som inte har måtten <80cm ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med MH så klarar du dig rätt bra med en enkel armatur.

Kör du med T5 så har 24W en längd på ca 60cm, 39W ca 90cm, 54W ca 120cm och 80W ca 1400-1450cm.

Sen finns det även kompaktrör, men jag hade nog hållt mig till standardrör då de är billigare och enklare att få tag på. Kanske en komboramp på 1x150-250W MH och 2-4st T5 24W?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonbra! Har en 18w hemma som lyser på min LS just nu som jag kan ha så länge :) så jag antar att det bara är att börja rita på en upphägning och ge sig ut på jakt efter lite beg. Amaturer :) uppskattar era svar! Verkligen.

Har ett dilemma kvar som du skrev laggeman, ang. Returpump.

Jag kommer säkert ha ca 245L i stora karet, med en storlek på 28(?)diameter från sumpen. Vilken L/H bör jag ha returpumpen på för att få ett bra "flow"?

/joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Wrangs lösning: Så har jag det själv, fast jag inte har kopplat in mina T5'or ännu, det beror dock mest på lathet, hoppas jag ska få tummen ur till semestern iaf.

Fast med rätt lampa så klarar man sig utan rören också iofs. :)

Ang. returen: Jag vill tipsa om Laguna powerjet 3500 max-flow som de säljer på Triton tex. Den tror jag blir toppen i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis bestämt mig för en returpump som blir New Jet 3000. Valet va ganska enkelt.. den va billigare -gloria-

Sen antar jag att all rördragning sker i någon form utav påhittighet.. men jag undrar om jag ska sätta kulventiler vid alla rör som går upp och ner från stora akvariet till sumpen? Så jag lättare kan koppla ur och dra fram supen för underhåll!

Sumpen står på mitt egna påhitt, en ekplanka som är 4,5cm med hjul på! :) Lätt och smidigt att rulla ut och in från möbeln! Och jag lovar att skiten håller för min sump, vi provstod på den jag och min sambo. Och den höll! Bästa testet ever..

Sen har jag även köpt en Arcadia Proffesional 150W MH utav Cathulu här på svg. Så det blir att åka upp och hämta den när han kommer hem från semestern!

Bifogar bild på lampan.

Någon som kan ha en idé om vad en sådan väger?

post-5095-14468920026015_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa... Har man lite för mycke fritid och en sambo på krogen så kan man alltid sitta i google sketchup! Gjorde en liten ritning (inga mått) utan bara mest för att visa min planering för mitt kar.

Röd markering på bilden kommer vara returen från sumpen. 25mm med ett T-kors samt 2 stycken 45 graders vinklar som kommer ge mina pcvrör rätt vinkel och sen i slutet 90 graders böj med friska vindar.

Svart markering längsgående kanten kommer vara 25mm rör.

Grön markering hade jag tänkt sätta 2st streampumpar vilket jag har förstått flyttar vatten i större områden, kanske mer än vanliga cirkulationspumpar.

Kryssade vita markeringar kommer vara rör ner till sumpen, också i 25mm.

Får se om jag inte klämmer med ett överrinningsrör bakom T-korset.. som bara går rakt ner till sumpen eller kanske i en separat dunk bara som står och kan ta upp vatten ifall det blir strömavbrott? Då jag inte riktigt har bestämt mig för volymen i supen än. dvs. har inte kommit så långt! :)

Sen kommer min aquascape gå längst med svarta rören och överrinningskanten. som en bumerang!

post-5095-14468920026198_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...