Gå till innehåll

Aggressiv blennid hugger sandsnigel...


MagnusSjöskum

Rekommenderade inlägg

Köpte en bi-colored blenny (tvåfärgad blennid) för två veckor sedan. Sedan ca 5 veckor har jag haft två sandsniglar i min sand. Sniglarna kommer upp ibland, gör en lov och dyker ned i sanden igen, håller rent i sanden, de ser ut som en snigel med skal på land, ca 2-3 cm diameter på skalet. Framför skalet sticker det upp en cm-lång liten slang, typ periskop.

Nu problemet: Så fort sniglarna kommer upp sedan nya bleniden kommit, så sticker den dit och biter i snigelns periskop, denne drar in det, ligger still en stund, och gömmer sig sedan i sanden.

Medför detta att sniglen kommer att dö på sikt, eller att den inte rensar sanden lika effektivt, eller annat?

Till saken hör att bleniden är svart med gul stjärt, alltså AIK's färger - och de är ju aggresiva... -skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver oroa dig. Jag har två sandsniglar som jag ser då och då, typ varannan månad. Varje gång är jag övertygad om att de har strukit med bara för att sedan bli lika förvånad när de plötsligt dyker upp och mår hur bra som helst!

De lever och verkar till största delen under sanden, om de vill undvika din "black-army-blenny" hittar den garanterat ett sätt!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...