Gå till innehåll

Skadad anemon, blir han bättre?


fiskorken

Rekommenderade inlägg

Goddag, härom dagen så hällde jag i lite KH buffer, tydligen hann inte allt lösa upp sig i spannen varav en skvätt kom rakt på anemonen och han blev inte vidare glad, det började fräta på honom, lite hål uppstod och han drog ihop sig till en pytte liten svamp, typ röksvamp.

nu har det gått 3 dagar och han är ännu ihopadragen, men har börjat bli lite större.

finns det något hopp?

post-5108-14468920028959_thumb.jpg

post-5108-14468920029175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är aningen tveksam men inte pga kh buffern, den ser ut att ha gjort sig av med alla sina zoohex.

Det finns några anemoner som är väldigt vita men denhär ser ut att vara "döende" vit i färgen. Men det är svårt att säga utan att veta mer om djuret och ditt system.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anemon dör garanterat inte av att få lite kh-buffer på sig, har tyvärr prövat av misstag ett par gånger .... Däremot tror jag som föregående att din anemon är dödsdömd pga att den har stött ut alla sina zooxantheler

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om anemonen inte varit vit (så här vit) hela tiden så är det ju troligt som sägs ovan, att den har dumpat sina odlingar. (zooxantheler) Det brukar vara en signal om att något är helt åt helvete, och anomonen är döende, men åtminstone teoretiskt borde det gå att livnära den på fast föda, och undvika svält-döden. Men då är det genast frågan, varför dumpade den odlingarna? Kan det ha varit en effekt av ditt spill? (Hänger det ihop tidsmässigt?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får be om ursäkt att jag inte svarat än, haft fullt upp så..

till frågan nu, denne anemon har alltid varit krit-vit, det är en före och efter bild jag har lagt upp, dvs att första bilden är hur han såg ut när han va frisk och fin, andra bilden ligger han bara som en liten boll i hörnet.

kan ta hela historian om honom, när jag fick hem den, va han som sagt lysande vit och fin (bild 1) och allt funkade fint, han åt som han skulle osv, en tid senare (2-3 månader) senare så behandlade jag emot prick med en medicin, så dum som jag va så råkade jag överdosera lite och sjöstjärnorna frätes upp och dog, anemonen blev då gul aktig och mat vägrade, ungefär 1 ½ månad efter detta så började han äta igen, men behöll sin gula färg, ett tag senare, en vecka sen typ dvs så började jag med kh höjande och råkade då hälla på honom det oupplösta som va i bottnen av spannen, han drog ihop sig och det började frätas hål överallt på han och han blev bara mindre och mindre, vit sörja kom från honom på alla håll och kanter och hoppet va ute, nu igår natt va det även någon som tatt honom och slängt upp honom på cirk-pumpen där han frästes sönder lite till men inte mycket. och nu idag så plockade jag upp han för det va inte mycket kvar allt och han stank bara död rutten fisk som legat i solen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...