jatala2010 Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Hej Har köpt ett 680 l salt för typ 2 månader sen.Undra ??? ska man behöva fylla på osmosvatten så ofta som jag gör?Typ varannan dag får jag fylla i sumpen.Annars hamnar min king 4 ovanför vattenytan.De har inte vart så här hela tiden,börja för 2v sedan.Tacksam för svar/Nybörjaren
Nordin Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Det är ju riktigt varmt ute å då dunstar det ju fortare, sen belysning gör ju så att det dunstar, har du kollat så du inte har nått läckage nånstans ?.
NiXoN Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Ja man kan räkna med att få fylla på nästan dagligen om man gör det manuellt.Om jag inte minns helt fel så har man kunat räkna med ca 0,5-1% per dygn om man har hög avdunstning.Därav så har många auomatiserat påfyllningen...//NiXoN
jatala2010 Postat 21 juli 2010 Författare Postat 21 juli 2010 Vad ska ja kolla efter nå speciellt??? ...Även om jag har bra med vatten brukar de "puffa" ut ur returröret i karet om du förstår.
Ragman Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 vatten dunstar snabbt. var borta i 2 veckor på semester och min vattenreserv på 70 liter klarade sig precis. kör givetvis automatisk påfyllning annars hade man haft mycket att göra om dagarna
Sune Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Jag fyller på runt 40L avdunstat vatten i veckan, just nu lite mer.Kul med mer salt folk i närheten Mvh Danne
petrol Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Jag börjar allvarligt fundera på automatisk påfyllning själv. Åter till dig. Hur stor sump har du och hur många liter är avdunstningen på? Du skrev 4cm över ytan, hur mycket fyller du på varannan dag?
a.nilson Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Visst dunstar det mycket när det är så här varmt ute, i mitt kar går det mellan 35-45l/v. Har man en fläckt som blåser över ytan dunstar det ännu mer.
jatala2010 Postat 21 juli 2010 Författare Postat 21 juli 2010 Tack för alla svar ...Jag har en fläkt som står å flåsar mot vattnet oxså.Annars blir de för varmt ju i karet.
Wiking Postat 22 juli 2010 Postat 22 juli 2010 Hos mig så dunstar det mindre på sommaren när det är varmt och fuktigt och mer på vintern när det är torrt, absolut ingen tvekan om det. På vintern måste jag fylla på 1,5 - 2 liter per dygn, nu gör jag det varannan var tredje dag.
Claes_A Postat 22 juli 2010 Postat 22 juli 2010 Det är väl den relativa luftfuktigheten som avgör? Kallare vinterrumsluft med lägre relativ luftfuktighet som värms upp över akvariet blir ännu torrare drar en massa vatten ur akvariet. Fuktig rötmånadsluft drar inte ur så mycket vatten - om man inte leker med kylande fläktar över akvariet under sommaren.
PeterGG Postat 22 juli 2010 Postat 22 juli 2010 Jag håller med ovan två skribenter, jag ser samma sak med mitt akvarium, det dunstar mer vatten på vintern än på sommaren. Och den enda anledningen som kan driva ett sådant fenomen är att den relativa luftfuktigheten för inomhusluft på vintern är så låg. Dock torde sommarfenomenet balanseras något utav en ökat lägenhetstemperatur. Men inte signifikant för att skugga fenomenet att det dunstar mindre på sommaren. På vintern dunstar det ungefär 30L i veckan, på sommaren 20L (grovt uppskattat)Claes: Luften är redan torr inomhus på vintern, det blir den när man suger in kall luft utifrån och värmer upp den. (faktum är att, vid uppvärmning så tappar luft inte fukt, utan det är bara att luftens kapacitet att hålla fukt som ökar, fast det finns ingen fukt att ta - det här är jättekul, det är sådant som jag jobbar med, försöker hålla mig från att dra motsatt exempel, när man med AC-anläggning kyler luft, så kondenserar massor med vatten, tråkigt insnöad på mitt jobb)
Claes_A Postat 22 juli 2010 Postat 22 juli 2010 Jo jag är införstått i den relativa luftfuktighetens grunder. Som för alla ägare av gamla hus skapar den oro i samband med vind och torpargrund...
Lasse Postat 22 juli 2010 Postat 22 juli 2010 Claes: Luften är redan torr inomhus på vintern, det blir den när man suger in kall luft utifrån och värmer upp den. (faktum är att, vid uppvärmning så tappar luft inte fukt, utan det är bara att luftens kapacitet att hålla fukt som ökar, fast det finns ingen fukt att ta - det här är jättekul, det är sådant som jag jobbar med, försöker hålla mig från att dra motsatt exempel, när man med AC-anläggning kyler luft, så kondenserar massor med vatten, tråkigt insnöad på mitt jobb)Jo men kör man AC så avfuktar man ju också - så resultatet borde bli torrare luft - mer akvariedunstning väl? Så är det ju i bilar men å andra sidan hämtas den luften utifrån. Om man kör ren avfuktning så ökas ju avdunstningen (och därmed kylningen) av akvariet givetvis men händer samma sak vid AC där den nya luften inte hämtas utifrån utan är recirkulerad rumsluft eller kommer den kylda luften fortfarande hålla hög fuktighet Peter?MVH Lasse
Andreas N Postat 22 juli 2010 Postat 22 juli 2010 jag fyller på ca 10 liter om dagen i mitt 800 liters kar.
Rekommenderade inlägg