Gå till innehåll

Problem.. Vatten avdunstar snabbt?


jatala2010

Rekommenderade inlägg

Hej

Har köpt ett 680 l salt för typ 2 månader sen.

Undra ??? ska man behöva fylla på osmosvatten så ofta som jag gör?

Typ varannan dag får jag fylla i sumpen.Annars hamnar min king 4 ovanför vattenytan.

De har inte vart så här hela tiden,börja för 2v sedan.

Tacksam för svar

/Nybörjaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man kan räkna med att få fylla på nästan dagligen om man gör det manuellt.

Om jag inte minns helt fel så har man kunat räkna med ca 0,5-1% per dygn om man har hög avdunstning.

Därav så har många auomatiserat påfyllningen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig så dunstar det mindre på sommaren när det är varmt och fuktigt och mer på vintern när det är torrt, absolut ingen tvekan om det. På vintern måste jag fylla på 1,5 - 2 liter per dygn, nu gör jag det varannan var tredje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl den relativa luftfuktigheten som avgör? Kallare vinterrumsluft med lägre relativ luftfuktighet som värms upp över akvariet blir ännu torrare drar en massa vatten ur akvariet. Fuktig rötmånadsluft drar inte ur så mycket vatten - om man inte leker med kylande fläktar över akvariet under sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med ovan två skribenter, jag ser samma sak med mitt akvarium, det dunstar mer vatten på vintern än på sommaren. Och den enda anledningen som kan driva ett sådant fenomen är att den relativa luftfuktigheten för inomhusluft på vintern är så låg.

Dock torde sommarfenomenet balanseras något utav en ökat lägenhetstemperatur. Men inte signifikant för att skugga fenomenet att det dunstar mindre på sommaren.

På vintern dunstar det ungefär 30L i veckan, på sommaren 20L (grovt uppskattat)

Claes: Luften är redan torr inomhus på vintern, det blir den när man suger in kall luft utifrån och värmer upp den. (faktum är att, vid uppvärmning så tappar luft inte fukt, utan det är bara att luftens kapacitet att hålla fukt som ökar, fast det finns ingen fukt att ta - det här är jättekul, det är sådant som jag jobbar med, försöker hålla mig från att dra motsatt exempel, när man med AC-anläggning kyler luft, så kondenserar massor med vatten, tråkigt insnöad på mitt jobb)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Claes: Luften är redan torr inomhus på vintern, det blir den när man suger in kall luft utifrån och värmer upp den. (faktum är att, vid uppvärmning så tappar luft inte fukt, utan det är bara att luftens kapacitet att hålla fukt som ökar, fast det finns ingen fukt att ta - det här är jättekul, det är sådant som jag jobbar med, försöker hålla mig från att dra motsatt exempel, när man med AC-anläggning kyler luft, så kondenserar massor med vatten, tråkigt insnöad på mitt jobb)

Jo men kör man AC så avfuktar man ju också - så resultatet borde bli torrare luft - mer akvariedunstning väl? Så är det ju i bilar men å andra sidan hämtas den luften utifrån.

Om man kör ren avfuktning så ökas ju avdunstningen (och därmed kylningen) av akvariet givetvis men händer samma sak vid AC där den nya luften inte hämtas utifrån utan är recirkulerad rumsluft eller kommer den kylda luften fortfarande hålla hög fuktighet Peter?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...