Gå till innehåll

Anemon tog vår bebis clown :(


djzimon

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Nu för en stund sedan såg vi att vår anemon hade vår ena mindre clown fisk som byte tyvärr hann vi inte se det förrän det var försent :( . den var tydligen påväg att äta upp den. Hur vanligt är det, i butiken levde ju anemonen med några clowner. Vi har haft clownerna sedan uppstarten i november och anemonen någon månad utan problem men plötsligt idag såg vi detta :(. Någon som har några funderingar på ödet?

Anemonen är en Condylactis gigantea tror vi den liknar mest, Nu är vår andra clown ensam hur länge klarar sig en clown ensam? ska till leasing nästa vecka och köpa en ny clown då.

snälla någon med svar :)

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur vanligt det är att anemoner äter upp clownfiskar då clownfiskar generallt sett inte ska "triggar" sina värddjur att äta dom. En clownfisk kan klara sig ensam så länge den lever, den måste inte ha en annan clown för att överleva, även om de kanske mår bättre av att vara två.

Om det är den anemonen ni tror att det är så är den inte en naturlig värd för clownfiskar. Den anemonen kommer från atlanten och där finns inga clowner. Jag har dock läst att lite större clowner som Clarkii har tagit dom som värd.

Skulle jag vara du skulle jag försöka fastställa vilken sorts anemon ni har och sedan söka på internet vilka erfarenheter andra akvarister har haft med den anemonen och den typ av clown ni har (misstänker att det är ocellaris).

Om ni har problem att identifiera anemonen kan du ju försöka att lägga upp en bild på den på identifikationsdelen av detta forum, så kanske någon kan hjälpa er att identifiera den.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en anemon från Karibien där det inte finns clownfiskar.

Även när det gäller anemoner från områden med clownfiskar bör man ha litet koll då alla symbiosanemoner inte accepterar alla clownfiskarter.

Heteractis magnifica är det ofta problem med så den skall man också vara extra försiktig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Tack för alla svar :). skall läsa på ordentligt men kanske måste ta bort anemonen. :( ELLER om någon vill ha den..skall till leasing på ons. eller tors. och råd fråga lite saker eftersom det var där vi köpte den. Har förstått att anemoner kan släppa ut gift med kan vara en orsak?

Det är tråkigt när sådant händer men det är naturens gång antagligen. Det är tråkigt eftersom vi skall starta vår nya burk om ca 1mån (senast) och nu börjar problemen.

h. Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...