Gå till innehåll

bleknande gröna nyanser


ballsam

Rekommenderade inlägg

sista tiden har mina gröna acroporor och grön monitpora confusa tappat mer och mer av sin intensiva gröna färg, men ändå är polyperna ute som vanligt. det märkliga är att det inte gäller den vanliga gröna montiporan eller den grenväxande digitatan. bollade det med stig som hade en teori om att det var brist på jod.. tillsätter spårämnen i ballingen samt droppar i lite extra från korallenzuchts dyra små flaskor nån gång i mellanåt. sist jag kollade vattenvärdena var de kanon;

kh 7.4

mg 1260

ca 420

ph 8

no3 2.5

po4 0-0.03

funderade ett tag på om fosfaten gått i botten totalt. kollade med en hanna som visade 0.00, så jag stängde av fosfatfiltret.. några visa förslag anyone?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog hålla fosfaten på 0,00 tills dina alger/bakterier är borta. Korallerna får fosfat från fiskmaten nu när de vant sig. När du klarat ett problem så börja med nästa.

Och tillsätt inget som kan innehålla kolkälla om du verkligen vill bli av med cyanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Du är inte den enda som upptäckt att det händer intressanta saker när fosfaten bottnar helt ;).. Det går att åtgärda genom att tillföra fosfat i vattnet eller mata med något korallerna kan fånga och bryta ner till fosfat. Jag matar mina koraller med diverse korallmat, annars tappar dem i färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tjena!

Ser att ni diskuterat om olika ämnen till olika färger på sps. Jag undrar hur man fram häver gula färger ur en acropora. Den var det på triton för 3dar sen, nu har den blivit en nyas grön/gul vag kan detta bero på (den har sina polyper ut och är skit snygg men ? Skulle vilja framhäva gul nyans på den.

Vi har stabila värden sedan 3veckor tebax. utan mg som pendlar varje vecka en aning buffrar det 1200-1380 .

Mg 1250

CA 430

Kh 11

po4 omätbart

No3 0,02

ph 8,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar du järn och jod? Överdosering av dessa kan göra gula till gröna. Det är dessa två ämnerna och lite förhöga näringsvärderna som jag märkt kan göra gula sps gröna.

Hejsan!

Tack för svar

hm, Näringsvärden e ju helt ok tycker jag, kanske då d kan vara JOD som e en, skall minska d några dagar! Har inget annat gult som man kan jämnföra med så! Gröna montin blir ful efter 27,5 grader i vattnet har jag märkt fast allt annat e "exakt" som förut.

Jag doserar :

Mg när d behövs höjjas

Ca när d behövs höjjas

Jod 2droppar /dag ca. 300l vatten

zeospur2 2ml 1/vecka (Gjort detta 1mån med bra resultat)

Pohls extra SPECIAL 2ml (för utfärgning)varannan dag

Amino syror 1ml varje dag med bra effekt på montipora,(rosa,orange,grön)

den har ju ej blivit grön utan Gulgrön, lite grön nyans blandning

Använde kranvatten vid uppstart i JULI + aqua safe, Osmos vattenbyte 25l-30l varannan vecka. Rosa hystrixen har där emot blivit lite rosare (kanske beror på inklimatiseringen i byttan, köptes för 1 vecka sedan på leasing)

mvh simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du haft dessa låga närings värden?

Jag skulle stoppa jod 1-2 veckor och se om det blir någon skillnad sen om det hjälper börja med en dosering 2 droppar 2x/vecka, vilket brukar vara lagom i ett zeovit kar och sedan kanske Max 4 droppar 2x/vecka.

Hejsan!

Näringsvärden har varit nästan exakt i 1 1/2 vecka-2v.

Kör ju ej zeovit metoden har bara 2 produkter därifrån.

Zeospur2 samt Pohls extra Special.

jod från tropic marin har funkat jätte bra på annat bla xenia, montipora.

Amino +

skall testa hålla upp och följa med lite , tack för svar!

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fått för mej att zeospur är rena rävgiftet. har en flaska liggandes hemma som jag kommit över av nån anledning, men varit tveksam till att använda den.. känns även lite knepigt när man ska dosera så sällan. lätt att glömma. får väl hänga upp en kalender vid karet. har föresten börjat få tillbaks allt mer färg så sakteliga. har kört periodvis utan skummare, och dragit ner mängden luft (KZ small) när den är igång. har även haft fosfatfiltret urkopplat en månad, och har ändå noll när jag mäter. belastningen på karet är låg, och jag har börjat mata lite mer. osäker på vad det är som gjort att färgerna börjat återvända..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på hur kraftig reaktionen är med en spurdos i ett kar med låga näringsvärden så är det rätt självklart att man skall vara riktigt försiktig.

Lite förvånad över att den lösningen inte är mer utspädd för enklare dosering, jag har den minsta flaskan och den kommer jag inte att göra slut på alltför fort;)

Grön färg kan vara lite speciell att få fram iibland, har en acro som är väldigt känslig för mängden ljus. För lite och den blir gul/brun beroende på, tillräckligt och den är neongrön.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tipps är att köra Zeospur enligt instruktionerna, jag själv doserar max en gång per månad.

Jod finns i olika varianter, den du har är en mörk variant på flaska eller hur?

//NiXoN

Hejsan Nixon

tack för svar!

Jag har följt instruktionerna med 1ml/vecka till 100l vatten. Vi har fått bra resultat av detta med 2ml varje onsdag kväll till 300l vatten.

Joden är en mörk flaska tropic marin har fungerat mycket bra me 2droppar /dag i 2 månader.

Frågan vi ställde var bara om en korall alltså en gul/grön acropora om det skulle ha gått att få fram gula färgen mer :)

Allting annat ser bra ut i byttan med våra doseringar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekomendationen från KZ är en full dos med 14-21 dagars mellanrum...

http://www.korallen-zucht.de/files/zeoguide_103_english-1.pdf

Vill ni ha fram det gula så skulle jag föreslå att dra ner på näringsvärden ytterligare.

Resonemanget är att om ni inte får en kraftig reaktion med spur2 så har ni troligtvis en del extra näring i systemet.

Man får även stöd av Balsams noteringar från hans kar, fosfatreaktorn av och de gröna blir kraftigare.

Sen kan det variera i viss mån beroende på arten...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekomendationen från KZ är en full dos med 14-21 dagars mellanrum...

http://www.korallen-zucht.de/files/zeoguide_103_english-1.pdf

Vill ni ha fram det gula så skulle jag föreslå att dra ner på näringsvärden ytterligare.

Resonemanget är att om ni inte får en kraftig reaktion med spur2 så har ni troligtvis en del extra näring i systemet.

Man får även stöd av Balsams noteringar från hans kar, fosfatreaktorn av och de gröna blir kraftigare.

Sen kan det variera i viss mån beroende på arten...

//NiXoN

Tjo! :)

Har faktist bara läst på flaskan och här på guiden och följt en försäljares råd där jag köpte det om att vi kunde köra 1/veckan 2ml till 300l vatten men skall ta vara på din erfarenhet . Tack Båda 2! :) tycker att det funkat bra för oss bara me allt annat. Okej skall se vad vi gör me värdena mera om vi ej låter den vara gul/grön nu ett tag för allt annat ser bra ut, så kanske man ej "föstör" något annat . E man nybörjare så är man :) vissa grejjer funkar bra i vissa burkar med osv. Man blir aldrig full lärd inom denna hobby utan man får pröva sej fram. Sedan finns det ju miljoner olika saker att sträva efter med :)

mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...