Gå till innehåll

MH-ljuskälla, krav på skyddsglaset


Iksero

Rekommenderade inlägg

Hej alla proffs.

Nybliven ägare till följande ljuskälla:

http://www.blv-licht.com/media/products/BLVMedia0014405.PDF(no UV-protection, antar att man blir solbränd av denna:)

Har ett antal passande armaturermed lösatändon/ballast. Dock troligen med fel typ av skyddsglas för akvariebruk, gissar att skydsglaset skyddar mot UV-ljus.

Alltså skall man ha härdat glas eller bara vanligt fönsterglas i armaturen för akvariebruk?

Tackar på förhand.//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Glasmöstar'n kan beställa sånna.

glasmästaren brukar ha uv-skyddsglas hemma.

bra spektra på lampan, dock bara 6000H lystid vilketär mycket illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du måste ha skyddsglas! 150 nm strålningen går rätt genom huden och du blir inte solbränd, strålningen går längre in och kan orsaka brännsår längre in och så småningom cancer. Korallerna tål den inte heller, de behöver också skyddsglas. Vanligt fönsterglas släpper igenom praktiskt taget allt ljus korallerna kan ta upp -350 nm och längre. Vissa koraller kan fluorescera i rött och grönt av kortare UV ljus, ofta väldigt snyggt,men klorofyllet tar inte upp det ljuset. Vanligt fönsterglas kan nog spricka i värmen så du bör ha lampor med yttre glaskolv som skyddar eller specialglas. Optiwhite släpper igenom mer av det långvågiga UV - ljuset, skyddar lika bra som vanligt fönsterglas och släpper igenom 3-4% mer av det vanliga ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ähe, va faen smiley5.gif.

Nu vart det krångligt, var på vippen att beställa optiwhitglaset, men vart uppsnurrad på de senare svaren.

Arghh..kolla sid 2 produktdatabladet http://www.blv-licht.com/media/products/BLVMedia0014405.PDF

Ruta för UV-Protection är "okryssat" dvs inget uv-skydd(blad 1)

1. Som jag fattar det är denna ljuskälla för akvarium. (möjligtsvis krävs specialarmatur & dito skyddsglas vilket inte nämns)

2. Skall man inte efterlikna solljuset som innehåller hela ljusspectrat inkl. UV-ljus?

3. Sen UV-c var väl dessutom bra?

4. om jag/fiskar/koraller blir solbrända så är väl det egentligen meningen(UV-A & B)?

Har provkört armatur vilket ljus!(herregud vilka ojämna väggar vi har här hemma i släpljuset) Faktum är att det luktar lite solarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då minndes jag rätt, jag startde precis upp min MH lampa som jag köpte på blocket för 450:- efter tips på denna sida med en Coral Vue 400w 14 000 k lampa= vilken skillnad mot sunkiga lysrör!!!

-men det visste ni väl redansmiley2.gif.

det blev en helt ny burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då minndes jag rätt, jag startde precis upp min MH lampa som jag köpte på blocket för 450:- efter tips på denna sida med en Coral Vue 400w 14 000 k lampa= vilken skillnad mot sunkiga lysrör!!!

-men det visste ni väl redansmiley2.gif.

det blev en helt ny burk.

Jo, dom flesta här vet precis vad du menar...smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ja, ja, ja

2. Ja

3. Ja

4. Ja, men solbrännan kan i vissa fall göra att det kommer mindre ljus in till zooxanthellerna under korallens ytterskikt och så kunna medföra att den växer saktare.

Tittar man på de häftigaste karen på Reefsforum verkar de ha en 400w Actinic till en 1000w 6000k ungefär. Då får man ju intrycket att ska man gasa på med riktigt mycket ljus för ytlevande koraller är det mer åt solljusfärgen som det gäller. Men som du ser här på forumet - till 250w så har de flesta Tio till 14000k men det verkar som att de blåare blir vanligare och vanligare. Och detta beror ju på att man provar och jämför med varann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kan jag alltså använda i armaturen bifogat härdat skyddsglas.(torskar alltså i värsta fall 3-4% av det "vanliga" ljuset)

Läst på som en galning om färgspectrat 6-20kK och fastnade för just denna ljuskälla efter mycket "ångest" kontra lumen/RA-index/livslängd.

avser eventuellt att stoppa ditt ett artcic blue för att framhäva det blåa om det visar sig behövas.

Att valet föll på 2-fattad ljuskälla är helt enkelt beroende på min armaturtillgång. (lättast är säkert en E-socklad dito)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...