Laggeman Postat 29 juli 2010 Dela Postat 29 juli 2010 Det slog mig just att man har oftast en stor volym till ingenting om man har en överriningsbox. Varför då inte konvertera den till en DSB? I med några kilo sand och utan att behöva bry sig om risker med läckage eller var man ska få plats med den, så har man fått en DSB i karet.Funderar själv på att göra så, mest för att testa om det hade gett utslag.Att det tar ett tag innan det gör så är jag medveten om, men samtidigt så är det ju inte det svåraste att dra ut det igen med en hävert eller våtdammsugare tex. om man skulle ångra sig.Ville bara dela med mig av ett tips. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 29 juli 2010 Dela Postat 29 juli 2010 tanken har även korsat mitt sinne... min box rymmer ca 20 liter, helt tomt är ju inget gott utnyttjande av plats... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 29 juli 2010 Dela Postat 29 juli 2010 Ingen dum ide alls! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 29 juli 2010 Författare Dela Postat 29 juli 2010 En grej till, om man fyller upp boxen med sand så kommer man ju få det lättare att fånga djur som tar sig över mycket lättare. Det man ska tänka på när man fyller boxen är att ta det lugnt så man inte har ner en massa sand ner till sumpen. Att lägga nivån kanske 5cm under lägst utsugsnivå är kanske ingen dum idé. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 29 juli 2010 Dela Postat 29 juli 2010 Lasse gjorde ju nåt liknande i en BTN modul som var överrinning vill jag minnas...iom att vattnet alltid rör sig fort över gruset är det dessutom ingen risk för att syresättningen minskar över DSBn så länge pumparna är igång, skulle det bildas nån form av skitgas så hamnar den ju dessutom i sumpen och luftas ut av skummare/vattenrörelse... Tror stenhårt på projektet... men har ingen sand att använda härhemma just nu... Faxekalk är för grovt för dsb skulle jag tro... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 29 juli 2010 Dela Postat 29 juli 2010 Det är ju i princip en RDSB så enligt receptet bör det vara rundkornig argonit i strösockerstorlek eller finare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 29 juli 2010 Författare Dela Postat 29 juli 2010 Har en påse med finkornig sand, samma som i karet jag ska använda. Får ta och väga upp det jag har kvar, sen se hur mycket det fyller i boxen, så blir det till o räkna ut hur mycket till som behövs för att fylla på. Tror faktiskt också på denna lösningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 juli 2010 Dela Postat 29 juli 2010 Jo jag provade idéen i mitt Clown - ballade lite ut pga en icke stängd lucka ganska lång ner. I mitt Percula 120 har jag en variant på detta genom att ha sandbädden i en modul som är sluten uppåt (går att ta bort ett lock om så behövs). Ja det är en RDSB fast inne i karet.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.