Gå till innehåll

DSB in a... överrinningsbox?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Det slog mig just att man har oftast en stor volym till ingenting om man har en överriningsbox. Varför då inte konvertera den till en DSB? I med några kilo sand och utan att behöva bry sig om risker med läckage eller var man ska få plats med den, så har man fått en DSB i karet.

Funderar själv på att göra så, mest för att testa om det hade gett utslag.

Att det tar ett tag innan det gör så är jag medveten om, men samtidigt så är det ju inte det svåraste att dra ut det igen med en hävert eller våtdammsugare tex. om man skulle ångra sig.

Ville bara dela med mig av ett tips. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En grej till, om man fyller upp boxen med sand så kommer man ju få det lättare att fånga djur som tar sig över mycket lättare. :)

Det man ska tänka på när man fyller boxen är att ta det lugnt så man inte har ner en massa sand ner till sumpen. Att lägga nivån kanske 5cm under lägst utsugsnivå är kanske ingen dum idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse gjorde ju nåt liknande i en BTN modul som var överrinning vill jag minnas...

iom att vattnet alltid rör sig fort över gruset är det dessutom ingen risk för att syresättningen minskar över DSBn så länge pumparna är igång, skulle det bildas nån form av skitgas så hamnar den ju dessutom i sumpen och luftas ut av skummare/vattenrörelse... Tror stenhårt på projektet... men har ingen sand att använda härhemma just nu... Faxekalk är för grovt för dsb skulle jag tro...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en påse med finkornig sand, samma som i karet jag ska använda. Får ta och väga upp det jag har kvar, sen se hur mycket det fyller i boxen, så blir det till o räkna ut hur mycket till som behövs för att fylla på. :)

Tror faktiskt också på denna lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag provade idéen i mitt Clown - ballade lite ut pga en icke stängd lucka ganska lång ner. I mitt Percula 120 har jag en variant på detta genom att ha sandbädden i en modul som är sluten uppåt (går att ta bort ett lock om så behövs). Ja det är en RDSB fast inne i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...