Gå till innehåll

Får stötar av vattnet


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Om jag förstår dig rätt så har du spänning i karet när du har det anslutet som vanligt men om du tjuvdrar en jordning till anslutningen så försvinner spänningen (den manövern är nog i och för sig en aning olaglig men jag har väl sett värre tattarkopplingar än så). Slutsatsen av det måste ju bli att något som är jordat har jordade delar på något sätt i kontakt med akvariet, annars skulle det inte göra nån skillnad.

Det är precis så jag kopplat... inte för att jag tänkt ha det så konstant utan för att kunna testa mig fram. Men tanken uppstod ändå att jag kanske skulle kunna "fuljorda" på detta viset om jag måste göra underhåll och liknande.

Jag upptäckte förresten precis att om jag sitter på golvet och tar i jordstiftet på grenuttaget så kittlar det till lite där med... känns som att jag har el i parketten typ... :S Jag hade en mindre vattenläcka för cirka 3 veckor sen, men var jättenoga med att torka både med trasa och därefter hårfön, så det borde inte vara någon fukt kvar i plankorna tycker jag... inte mer än i resten av golvet IAF...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vänta nu här, känner du ström i jorden från akvariet med diverse jox anslutet men inte pluggat mot nätet? I så fall gäller samma som ovan, fortsätt kolla.

Om du däremot känner ström i ett jordstift som är anslutet till nätets jordning, alltså en jord som är pluggad i vägguttaget på nåt sätt så gäller bara en sak, få hem en elektriker eller annan kunnig snarast medan du fortfarande är i livet.

En gång till, känner du ström i en nätansluten jord, då är det inte lek längre utan du kan ha det absolut mest livsfarliga fel som kan uppstå i en elanläggning. Skaffa hjälp nu och då menar jag inte nån gång när du får tid utan verkligen omedelbart och genast. Nu pratar vi inte lite pittoreska stötar av akvariet längre, nu pratar vi akut livsfara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag inte mäta upp nåt, och jag chansade och kände efter, men inget denna gången... så som det var uppkopplat när jag fick stöten så hade jag ingen nätansluten jord kopplad till grenuttaget, så det borde inte vara nån fara där...

När jag kopplat med nätansluten jord så har jag aldrig känt några stötar eller obehag överhuvudtaget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå, då är det inte det katastrofala fel som man kunde befara när du började prata om ström i jorden på grenuttaget. Men ändå, det känns som det är läge för lite klarspråk. Du vet att du har nåt slags elproblem och du håller på och pillar på lite av varje ändå. Det är korkat, det går tyvärr inte att beskriva det på nåt annat sätt. Rent jävla korkat, även om du har en jordfelsbrytare så skall du inte förutsätta att den löser allting. Du får en fullt duglig voltmätare på typ Biltema för sisådär 150 spänn, är det verkligen inte värt de pengarna att slippa att få ett Darwin Award?

Köp voltmätaren, sätt ena sladden på den mot jorden från köket, andra i akvariet eller på jorden från akvariet. Dra ur allt och plugga i en sak i taget. När du får ett utslag på voltmätaren så har du hittat felkällan. Varken svårt, dyrt eller förenat med fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ganska schysst multimeter och har mätt både ström och spänning innan jag har plaskat runt! Min bror som är lite bättre på det elektroniska har stöttat mig när det gäller att tolka siffrorna (som jag inte kommer ihåg för tillfället, men jag kan leta fram dom i loggen om du är intresserad).

Jag måste kunna göra visst underhåll i karen och vill kunna göra detta utan att behöva bryta strömmen. Jag upptäckte att det stack till i fingret när jag hade ett sår och jag skulle göra lite av det vanliga underhållet. Avbröt direkt för att göra de mätningar som du pratar om.

Att slicka på ett 9V batteri är inte helt nyttigt det heller men oftast ofarligt om än obehagligt. Att pilla i karet känns inte i närheten av lika mycket och det är inte samma strömmar och spänning som ett 9V-batteri som det handlar om heller. Men självklart förstår jag att du kallar mig korkad om jag pillar i onödan på elektroniska prylar. Som sagt så vill jag bara nå ett läge där jag, utan fara för livet eller risk för obehag, kan fortsätta sköta mitt kar som jag behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu blir jag mer mystifierad, nåt inlägg upp så skriver du att du inte kan mäta och nu så har du mätt? Tror du hur som helst inte att du skulle få bättre hjälp om du i så fall skrev något om vad du har mätt och hur än om hur det känns att stoppa fingrarna här och där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå i alla fall, du säger ju nu att du har en multimeter. Det du vill veta nu är inte att du har spänning i karet - det har du redan konstaterat - eller hur hög den är utan vart du har källan till problemet.

Dra ur alla sladdar. Sen ställer du in multimetern för att antingen mäta genomgång eller resistans. Släng nu en sladd i burken och mät med den andra på alla stift på stickontakterna. Du skall inte ha kontakt eller en resistans där, resultatet bör vara som att mäta med pinnarna i luften. du kan också pröva att mäta mellan en pinne på stickkontakten och jorden på stickkontakten, samma sak där. Du kan också behöva kontrollera grenuttag mm.

Eftersom du har ett nåt slags kontakt från något elektriskt över till akvariet och till jord så bör du hitta nåt på det här sättet, i nån apparat är inte isoleringen som den borde vara. När du vet var du har problemet så kan du börja göra nåt åt det. Är det nåt billigt typ en doppvärmare så släng skiten. Är det nåt dyrt så tål det ju mer att fundera på lämpliga åtgärder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

De gamla problemen löste sig genom att jag kopplade upp allt mot ett jordat uttag, men nu när jag tänkt sälja karet tänkte jag att jag skulle ge mig på att lösa problemen innan delarna får nya ägare. Krypströmmar verkar vara vanligt förekommande när man pratar saltvattenskar.

Det jag håller på med för tillfället är min belysning. Oavsett vilken del jag kopplar in (har en kabel med 1x70W MH, en kabel med 2x70W MH, en kabel med 2x30W T8, en kabel kopplad till en nätdel som ger 5 och 12V) så får jag krypströmmar mellan chassit till belysningen och jord. Samtliga komponenter i belysningen är jordade. Kör jag igång allt så kan jag mäta upp 103V 2mA mellan chassi och jord förutsatt att jag kopplar allt på ett ojordat uttag. Kopplar jag belysningen på ett jordat uttag (som jag gjorde innan) så får jag ingen ström däremellan.

Nån som har en aning om vad jag kan göra för att inte få dessa krypströmmar mellan jord och chassi?

Om jag förstått det hela rätt så ska det inte handla om något livsfarligt, men det är ju trots allt obehagligt, så jag skulle känna mig mycket bättre om jag kunde sälja den utan att man riskerar att chocka blivande köpare! Alternativet annars får väl bli att behålla den eller sälja den i delar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...