Gå till innehåll

Ljuset igen, 1w per liter?


Hirez

Rekommenderade inlägg

Tjena,

ja nu vill man ha en liten armatur.

Karet är 100 bredd 40 höjd och 50 djup.

alltså 200 liter.

Då tycker många att man behöver 1w per liter=200 så 5x39 tex.

Jag vill så småningom kunna ha stenkoraller också, men jag undrar om det räcker med 4x39 ?

Eller skall man ta hela 6st t5or istället då?

Känns lite för mycket, men vill som sagt ha bra med kräm för framtiden.

Några förslag? tackar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall du ska köra stenkoraller som ofta är lite mer krävande när det gäller ljus så skulle jag nog kört på ditt sista alternativ, det skulle kanske kännas lite surt att köpa 4 eller 5 rör för att sen behöva komplettera med mer för att det inte räcker till dina koraller. Men det som skulle vara absolut bäst i mitt tycke är att kombinera MH+T5, tex 2x70Wmh + 4x39W T5, eller nån liknande kombination. det är vad jag skulle ha gjort iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att fyra rör räcker för tillväxt på många olika sorters sps, iallafall om dom är placerade 35 cm under lampan. Jag har nån acropora på botten med som växer men väldigt sakta, 55-60 cm från lampan.

Största problemet är att ramperna brukar vara så smala, 4 rör på 20 cm är väl inte ovanligt. Man vill ju att gärna att korallerna ska få ljus från sidorna med så att dom växer brett och inte snett om dom inte står rakt under lampan.

Du kan ju köpa en med 4 och senare komplettera med en till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...