Gå till innehåll

Hjälp med val av dator


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag ska i höst starta upp ett större kar, och har börjat köpa på mig begagnad utrustning.

Jag har bland annat köpt en 4 kanalig doserpump från GHL: http://www.ghl-profilux.co.uk/acatalog/GHL-Profilux-Dosing-Pump-Unit-With-4-Pumps.html

Detta var ett litet felköp, då jag insåg att jag behöver en dator till denna. Min tanke var att jag skulle köra Balling-lite, men nu är jag lite funderasm på vad jag ska göra!

Jag skulle kunna köpa en dator, Profilux Plus II, men prislappen tar emot och dessa verkar inte finnas begagnade. Med detta alternativ får jag många funktioner (som inte var tanke från början) som temp, Ozon (genom redox) och pH etc etc.....

Finns det billigare alternativ till ? Vad i sådan fall?

Vart köper jag billigast en Profliux plus II ?

Behöver lite hjälp i valet och kvalet (vill inte göra fler igenomtänkta köp)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en profilux och är mycket nöjd måste jag medge, det är dock lite tråkigt att allting säljs separat(prober, styrbara utta etc).

Det finns nog inget som motsvarar profiluxens möjligheter/alternativ på den europeiska marknaden.

Därav så är frågan vad behöver du, hur mycket vill du automatisera?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en profilux och är mycket nöjd måste jag medge, det är dock lite tråkigt att allting säljs separat(prober, styrbara utta etc).

Det finns nog inget som motsvarar profiluxens möjligheter/alternativ på den europeiska marknaden.

Därav så är frågan vad behöver du, hur mycket vill du automatisera?

//NiXoN

okey! ja men jag har hittat ett "paket", men det drar iväg i pengar!

http://www.aquapro2000.de/Mess-Regeltechnik/Aquariencomputer/GHL/Computer/GHL-ProfiLux-Plus-II-Profiset::5129.html

Det jag ville från början ha styrning på vad ljuset och doserpumparna, men jag blev självklart lite nyfiken på andra funktioner när jag ser att de är möjligt. Jag kör tex Ozon och man får en temp-mätare på köpet med en Profilux Plus 2.

jag ser att jag kan köpa Profilux Lite för 3.000kr i sverige, och 2000kr i tyskland.

En Profiluxs Plus 2 kostar ca 3500kr i sverige och 2500kr i tyskland. (plus frakt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köpa en Plus isåfall, men det är som sagt behovsstyrt.

Paketet var ju inte helt fel, du behöver bara en tub o reaktor så kan du skippa balling;)

Jag har min för dosering av spårämnen, temperaturstyrning(upp och ner), kalkreaktorstyrning, styrning av tunzepumpar, påfyllning av osmosvatten osv.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köpa en Plus isåfall, men det är som sagt behovsstyrt.

Paketet var ju inte helt fel, du behöver bara en tub o reaktor så kan du skippa balling;)

Jag har min för dosering av spårämnen, temperaturstyrning(upp och ner), kalkreaktorstyrning, styrning av tunzepumpar, påfyllning av osmosvatten osv.

//NiXoN

Okey. Hmm diffen i priset blir då 2.500kr för att mäta temperatur, pH och att jag har en massa möjligheter...

jag har redan en automatisk påfyllare, så det behövs inte för mig. dock kan jag ju sälja den, men just nu så känns det som om att jag kanske försöker komma så billigt undan så möjligt i detta läge. det går ju att sälja och uppgradera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med felköp :(... men du är inte ensam.

Försök att sälja GHL:en och skaffa en Bubble Magus för samma eller mindre pengar. Den fungerar kanon.

Alternativt ser du över allt och satsar på datorstyrda prylar. Att mixa gör att det varken blir hackat eller malet... bara dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...