Gå till innehåll

100l


Linisgirl

Rekommenderade inlägg

Jag har beställt en skummare från pwws sen har ja en pump igång som smuts kan gå in i utan filter i sen har ja en annan pump som också drar in lite smuts och doppvärmare har ett litet akvarium igång nu redan med 2 sniglar och en putsarräka å lite levandesten som ska flyttas å grus så småningom men de där ska köpas mera salt till först å bytas lyse tror ja behövs har även en skivanemon i det lilla akvariet tror ja de heter :) Ska ha clowner 2 stycken svart vita har ja tänkt å kanske några stimfiskar typ?? Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vattnet har rätt salthalt så är det bara att stoppa ner stenen och låta tiden ha sin gång. Alger kommer att komma och växa på både sten, insidan av karet och på sanden. Detta är en helt naturlig del av uppstarten som du inte behöver bli bekymrad över, det tar några veckor innan det ger sig och karet har stabiliserat sig. Innan dess bör du inte tillsätta några fiskar. Det du kan göra är att stoppa i några snäckor som betar av algerna som kommer. Skummaren kan du också sätta igång, men du får räkna med att den inte kommer att skumma ut speciellt mycket den första tiden då du inte har några fiskar som smutsar ner vattnet för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey för ja har ju stenarna inkörda redan i ett mindre akvarium på 20l där det är 2 sniglar å en räka redan? Har det ingen betydelse ?

Och en undran till jag ger min putsarräka mat var 3 dag hur mycket ska ja ge den på ett ungefär han får fryst räkfoder?

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ni pratar runt varandra nu. :)

Eftersom du redan har dina inkörda stenar i ett annat kar så kan du stoppa i dem och det levade direkt. Däremot så får du ta det lungt med ny sten. Antigen köper du väl inkörd eller kör in den i det lilla kar eller så lägger du till en sten i taget sen (med kanske 4 veckors mellarum).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ni pratar runt varandra nu. :)

Eftersom du redan har dina inkörda stenar i ett annat kar så kan du stoppa i dem och det levade direkt. Däremot så får du ta det lungt med ny sten. Antigen köper du väl inkörd eller kör in den i det lilla kar eller så lägger du till en sten i taget sen (med kanske 4 veckors mellarum).

Jag såg ingen antydan på att hon undrade hur hon skulle göra med de nya stenarna så jag svarade inte därför, men nu när jag läser lite mer nogrannt så kanske jag kan tyda nån liten fråga där :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag varit till staden å inhandlade 7kg hink med salt så nu har ja salt ett tag köpte även en levande sten och en korall till och 3 mindre kalkstenar som ska i akvariet så småningom med å skummaren får ja nog på måndag så nu gott folk börjar de närma sej ska bli så kul å få börja möblera å greja i det stora akvariet på 100l :) ojoj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...