Gå till innehåll

Frågor om ricordea yuma


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har införskaffat lite nya ricordea yuma och har lite frågor kring dem.

Jag vet vad som anses rent allmänt med placering och belysning men vill veta hur ni har gjort med era och hur ni upplever att era koraller har reagerat.

Det jag undrar är följande:

I vilken höjd och under vilken belysning har ni placerat era ricordea yuma?

Vilka "grannar" har era ricordea yuma? Står de med avstånd till andra koraller eller har de kanske till och med fysisk kontakt med andra koraller?

I ungefär vilken typ av flöde har ni placerat era ricordea yuma?

Anledningen till att jag undrar allt detta är för att jag själv upplever rätt stora skillnader i hur och var jag placerar mina ricordea yuma i förhållande till mina ricordea florida.

I mitt akvarie så verkar det nästan som om ricordea florida tål att stå högre upp men att de blir lite ljusare i färgerna ifall de placeras högt. Mina ricordea yuma däremot verkar trivas bäst i svagt ljus och långt ner.

Jag placerade några ricordea yuma högt en period och de försvann nästan. Nu när jag har köpt 2 riktigt fina vill man ju helst att de precis som alla de andra skall växa och dela sig.

Tacksam för erfarenheter och tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sten med Yuma på ca 5-10cm under ytan, under en 400W'are. De växer så det knakar och den största är nog en dryg dm i diameter. Riktigt maffig! Flödesmässigt sä år det i mellanregistret i mitt kar, just där de står, precis framför överrinningsboxen.

Den syns överst på denna bilden:

attachment.php?attachmentid=46910&d=1278354993

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett bra svar för mig.

Vilka färger har den?

Jag har fått för mig att olika färger kan vara olika känsliga för starkt ljus. Mina är turkos, vita, blå och rosa. Det är mycket vitt i dem så det är nog därför jag är rädd för att de skall bränna sig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...