Gå till innehåll

Akvariebänk - Steel


Nordin

Rekommenderade inlägg

Akvariebänk - Steel

Jag ska börja lite smått att bygga en bänk i stål, inget aluminium här inte!.

Det jag ska använda mig av är fyrkantsprofil och sen ska den svetsas ihop av ett proffs ( läs mig :ler: ) dom flesta här bygger i trä men eftersom jag är svetsare i grund och botten så tänkte jag bygga en i stål som sedan ska kläs in i MDF eller Masonit.

Höjden på 90cm blir inget problem för mig då jag är bra lång

Det jag inte riktigt har på det torra än är följande.

► Vilken typ av färg/lack jag ska använda mig utav jag har funderat på vanlig sprayfärg eller Hammarlack.

◄ Ställbara fötter eller ej?.

► Nått annat jag bör tänka på ?.

Har ni förslag eller tips så skriv gärna! detta blir mitt första bänkbygge och alla tips är välkommna.

Bifogar en bild på hur jag tänkt det, ursäkta mina färdigheter i paint!.

post-5227-14468920149355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade absolut satsat på ställbara fötter, Finns väl inget golv som är rakt och de blir ju lite lättare att ställa in, Angående målning hade jag satsat på att få ställningen pulverlackad, eller målat den med epoxifärg.

Var faktiskt lite inne på pulverlack men ja känner att jag inte vill slänga ner så mycke pengar på denna bänk då jag förmodligen kommer uppgradera till ett större kar om inte allt för länge, var även lite inne på bil lack + klar lack, då jag besitter konsten att lackera med färgspruta oxå :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! ja pulverlack kostar ju säkert en slant, bil lack + klarlack borde säkert fungera kanon det oxå.

jo de gör ju tyvärr det.

vanlig klarlak fongkar bra 3 lager reker det brukar jag jöra när jag tilverkar dom

Okej de låter ju bra!, fast jag är fortfarande inne på hammarlack, de är ju slitstarkt som räven å högblankt!, Finns hammarlack i vitt ?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en bra tråd på Reefcentral om bänkar med stomme av stål, långt ner på sidan 7 är väl en av dom mest genomtänkta. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1330053&page=7

Det dom gång på gång påpekar är att man ska ha förstärkningar i hörnen.

Här är ritning från en som använder plåtar, då kan man enkelt skruva sidorna där om man vill:

stst.jpg

Som här:

3047390785_b62bdcabd2.jpg

Han i länken i början kör med magneter för att fästa sidorna.

Angående justerbara fötter så nämner någon att det är bäst att inte använda det om det verkligen inte behövs eftersom trycket blir så koncentrerat på de punkterna.

Flera där använder hammarlack, dom kör även något som används på pickup-flak, Herculiner, syns i länken i början.

Jag tror nästan alla har en hel ram i botten, inte ben som på din ritning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min förra kub hade jag 20x20 fyrkantsjärn med plåtvinklar i alla hörn för att staga upp än mer:

attachment.php?attachmentid=17488&d=1192841189

Tänk på att du ser över placering av tvärstag i ramen så att du inte sätter något järn där du ska ha hål i glaset så du får problem med genomföringar eller liknande. Ska alla rör gå på utsidan eller du inte kommer att köra med sump så är det inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller färg så finns det ju det traditionella rostskyddsalternativet - linoljefärg. Alltså inte något skit med lösningsmedel från slabbfärgaffären utan riktig linoljefärg = linolja + pigment. Svart linoljefärg består av järnoxid och linolja och skyddar enormt bra - vartenda plåttak var tills nyligen struket med det. Har själv ett hus med orginalplåttak från 1920 som nog håller en hundra år till om det bara stryks om vart 15:e år. Men torktiderna är flera dagar per strykning och minst två riktigt tunna strykningar krävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt vart å funderat på linoljefärg oxå faktiskt, men hammarlack känns som det lättaste å bästa alternativet för mig. Att göra en extra ram som bänken står på är helt overkill tycker jag, speciellt för mig som kommer använda mig av 45x45mm fyrkantsprofil med 2,5mm gods! kommer hålla bra som det är redan bara å lägga A-mått på dom delar där det kommer bli mest vikt så kommer det hålla mer än väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...