Gå till innehåll

Hur gör man pumpar anemonsäkra?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

det räcker med en Turbo snigel på fel ställe när strömmen går
Med vattnet vändandes över / i vattenytan utan något snäckorna kan klättra över till röret på så känns det helt spontant väldigt osanolikt, speciellt som det kommer vara ganska bra fart på vattnet där medan pumpen fortfarande är igång. Då skulle jag vara mer orolig för rörmaskar och andra kalcifierare, som kan täppa till hålet som ska släppa in luft om det / när det behövs, om inte hålet hålls fritt. Men en snabb check med något att peta med lite då och då borde hantera det...

Alltså. Jag är inte så säker på att det här är en bra ide. Men jag tror den fungerar utan nämnvärt större risker än en closed loop pump erbjuder i sig själv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , jag var inne själv på ett helt botten borrat kar får några år sen , men gav upp iden pga risken för problem , av erfaren het vet jag att det inte finns helt säkra kar , en kompis som hade ett 1100 l kar förr med botten spolning bakom stenen ( garanterat helt säkert ), han ringde ( smått hysterisk ) det är säker 10 år sen , han var i GB och jobba och hans far skulle sätta upp en ytter lampa åt honom , han bröt huvudströmmen , sen var det svårt att få igång allt igen , när jag kom dit var det väll ca 100l vatten kvar ( det som sumpen rymde ) den säkerheten var satt ur spel av hans systerson som hade ändrat på en kran som skulle stoppa häverten och den satt ovanför vatten ytan , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man väljer den typen som Gabriel skissade på sista skissen så är det viktigt att det lilla säkerhetshålet hålls rent. Man placerar det ovan ytan så det blåser ner på ytan - då ser man alltid att det är på och att man har cirkulation i systemet. Jag har kört system med bassänger på 16 kubik med den typen av säkring för stömavbrott utan några som helst problem. Jag vet idag personer som kör sina affärssystem med den typen av säkring för sina inlopp utan problem men det krävs tillsyn varje dag så att hålet inte sätts igen. Väljer du en variant med ett utblås i ytan så sätts inte systemet ur spel så lätt heller. Backventil behövs inte.

Men jag tycker lösningen med cirkpumparna i överfallsfacket är betydligt mer tilltalande. Sen är det riktigt att streamerpumparna drar mindre ström och allstrar därför mindre värme.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , om du utgår ifrån din bild i inlägg19 , om du byter sida på det högra röret ( tillopps röret) sätter det på vänster sida ,istället för ett hål som spolar ner på röret sätter du ett T med ett rör som slutar några cm under ytan i ytavrinnings burken , men inte under returen ner då är det någorlunda säkert vid strömavbrott , då slipper du saltstänk som blir om du har en vattenstråle ner genom ytan om du ska använda en +10 000L/h pump , hoppas du förstår ändringen på din bild , mvh stefan

post-1262-14468920197391_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var faktiskt ungefär så jag hade tänkt eftersom karet skulle bli en rumsavdelare. Tyckte bara teckningen blev tydligare såhär.

Vad gäller backventilen så var tanken med den att ge lite extra säkerhet om en singel eller nåt skulle täcka för den lilla ventilen, bara som "om-utifall-att" alltså. Man är ju svårt osugen på vattenläckage!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har följt tråden om Vortec MP60W (eller vad den hette) med intresse för det jag skrivit i denna tråden. Dock vet jag inte om de blir vidare anemonsäkra eller om man måste komplettera med andra streamers om man ska ha bra cirkulation i ett kar med måtten 1800x800x800mm. Någon som kan fylla i mina kunskapsluckor (utifrån kunskap med mp40w)?

Ändrat av knabbuziak
felskrivning - "revsäkra" skulle vara "anemonsäkra"
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har följt tråden om Vortec MP60W (eller vad den hette) med intresse för det jag skrivit i denna tråden. Dock vet jag inte om de blir vidare anemonsäkra eller om man måste komplettera med andra streamers om man ska ha bra cirkulation i ett kar med måtten 1800x800x800mm. Någon som kan fylla i mina kunskapsluckor (utifrån kunskap med mp40w)?

Det finns skydd att köpa till mp40w och kommer säkert att komma till mp60w, Tycker att dom borde fungera som skydd för att anemonerna ska bli sallad.

http://www.aquariumspecialty.com/catalog/images/ET-MP145_Sm.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har funderat lite till på min idé med "streamers" som kommer ur levande stenen i aquascapen... Har sett nu att det finns andra som tänkt som jag:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1811725&page=158

Jag får väl sätta mig in lite närmare hur han gjort för att kanske sno hans idé (men kommer aldrig bygga nåt i närheten av lika stort).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Kom på att man eventuellt kan lösa det genom att sätta sumpen i samma nivå

Förklaring till teckningen:

Det går ju utmärkt att göra ett längre kar åxå där man bara sätter en rak kam mellan visningskaret och den övriga tekniken och låter vattnet strömma direkt ner i nästa fack...

Den rosa ledningen blir ju bara ett vanligt rör... eftersom nivåskillnaden inte blir mer än nån centimeter mellan skummarfacket och visningskaret kommer det nog räcka med ett enkelt rör utan att det låter nåt överhuvudtaget... säg 50mm kanske?

Den gråa ledningen är ju för att man ska kunna se till att inte returpumpen går torr... får ha nån givare som styr den gråa pumpen så man kan kompencera för avdunstat vatten bara, ligger den så att den mynnar precis i ytan så får man inget oljud och man riskerar inte att vattnet rinner tillbaka med hävert

Den lila ledningen är till för att om nåt går åt fanders med den grå pumpen så den får för sig att pumpa över allt vatten på en gång, så ska inte övriga systemet översvämmas, utan till sist går vattnet tillbaka genom den lila ledningen (som alltså inte har nåt utlopp i kryptan, utan bara genomföring).

Layouten på sumpen skulle säkert se helt annorlunda ut, men det är bara för att visa min tanke med det hela... det skulle nämligen hjälpa mig att få till den cirkulation jag funderade ut för ett tag sen...

post-5077-14468920840986_thumb.jpg

Ändrat av knabbuziak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Om man skulle sätta en streamer i en separat kammare i karet (med överrinningskam och annat som säkrar mot söndertrasade anemoner), tappar man då flöde på streamrarna om man leder vattnet vidare efter streamern med rör och till sist ett sånthär munstycke?

http://www.fish-street.com/image_show.php?item_id=475&type=super&vc=600a52af59d5a059797bc57be4fe1f9a

http://www.fish-street.com/swirl_maxflow_plus_eductor?category_id=97

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...