Gå till innehåll

250L för nybörjaren HelenaH


HelenaH

Rekommenderade inlägg

Vi har turen att varken vara begränade av pengar eller plats, vi vill skynda långsamt och tänka först och köpa sen. Så vi försöker planera så mycket vi kan innan.

Eftersom jag är en frysis (har varmt inne) och akvariet ska stå mitt i huset så är nog risken större att i måste kyla än värma vatten. Kändes som om att det var lättare att hitta en bra pump som är extern, en dränkbar pump i rätt storlek misstänker jag värmer en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att du behöver ha höjdskillnad på utloppen, du kan ha dom paralellt borrade men se till att ha en bit till ytan(en miss som jag har i en av mina burkar).

Häverten är bra att ha riktad neråt så man slipper en virvel av luft men det hade du nog klurat ut själv.

//NiXoN

Anledningen till att jag tänkte ha en hävert vändbar är att om det blir stopp så är det lätt att vända den till "bara" avrinning. För om man i panik ska mecka för att sytemet korkat ihop sig är ju inte ljudet problemet.

Att jag bör ha dem på olika höjd hade jag faktiskt en misstanke om, men det är en lätt sak att missa, så tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall lyfta vattnet ett antal meter vilket innebär att du måste ha ett visst arbetstryck. Då är det viktigt att se till att sugledningen från sumpen till pumpen är absolut tät. Det får inte finnas någon risk att luft sugs in här och på en sugledning märker du inte om du har någon läcka eftersom det är undertryck där. Om du får in luft där så kan du få en överlösning av kvävgas i ditt returvatten. Det kommer sedan att yttra sig på fiskarna som "gas bubble diseases" och är in princip dykarsjuka hos fisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall lyfta vattnet ett antal meter vilket innebär att du måste ha ett visst arbetstryck. Då är det viktigt att se till att sugledningen från sumpen till pumpen är absolut tät. Det får inte finnas någon risk att luft sugs in här och på en sugledning märker du inte om du har någon läcka eftersom det är undertryck där. Om du får in luft där så kan du få en överlösning av kvävgas i ditt returvatten. Det kommer sedan att yttra sig på fiskarna som "gas bubble diseases" och är in princip dykarsjuka hos fisk.

MVH Lasse

Det är sånt som gör detta forum så lysande och mig än med frustrerad över vilken lösning man ska välja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick min ytavrining till sumpen helt tyst av att limma fast ett plastkort (typ kreditkort) klippt till en trekant på inloppets övredel med spetsen nedåt, och därmed ändrade jag flödet dvs oljudet ner till sumpen..Ett tips jag läst här på forumet och andra forum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sånt som gör detta forum så lysande och mig än med frustrerad över vilken lösning man ska välja

I ditt fall skulle jag nog välja en utanförmonterad pump trots allt. Funkar väldigt bra - jag har varit med vi sådana installationer på stora kar och i butiksställningar. Bara man tar hänsyn till det om täthet i sugledningen så funkar det. Jag nämnde det eftersom det inte är någon vanlig kunskap och det är bra att veta - särskillt om man arbetar med system med 0,5 bars övertryck (5 meter vattenpelare) och högre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...