Gå till innehåll

250L för nybörjaren HelenaH


HelenaH

Rekommenderade inlägg

Vi ska bygga om vårt vardagsrum under hösten. Så nu har vi äntligen möjlighet att kunna ha ett akvarium på mittenvåningen. Efter att ha tröttnat på sötvatten i mörk källare så är det revakvarium som gäller. Det är lång väg innan det är färdigt, men det ska bli en spännande resa.

Tycker man läser allt, ser på videor men får bara fler och fler frågor. Skönt att man då har hittat hit. Med all kunskap och klokhet som finns här ska vi nog få till det.

Planerade förutsättningar

90x50X60 på luftig vit metallställning. (i värsta fall på vit bänk)

Så lite teknik i karet som möjligt

Sump i källarbod direkt under vardagsrum

Fixa ett så självgående system som möjligt

Minimalt ljud i vardagsrummet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att rita upp systemet och är helt fokuserad på avrinning.

Stod halva dagen i badrummet och plaskade med vatten i olika baljor igår.

Är det någon som har haft avrinningskammare med ett tjockt lager filter (typ skumgummi) som ljuddämpare? Jag tyckte det gav ett helt tyst flöde. Men det kanske inte fungerar i verkligheten? Är då hävert det tystaste? dva göra avrinningsbalkong med hävert ner i utlöpet som sitter i botten på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

trevligt med en till saltvattensakvarist

Det största problemet med att ha skumgummi i ytavrinningen är att man måste byta eller skölja igenom det flera gånger veckan, annars är det stor risk att man får problem med nitrat.

Lycka till,

Blackizzz

Ah det är ju en god poäng!

Då blir nån typ av hävert eller durso ett måste för att få tyst på systemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsa på hävertlösningar - en durso är inte helt tyst.

Här är en beskrivning på ett helt säkert och helt tyst system. Jag kör samma princip men inte exakt samma rördimensioner och dragning. Det är verkligen helt tyst. Inte ett ljud förutom när en turbosnigel sätter sig i överrinningskammaren så att det skvalar lite några minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör hävert direkt när du kan, durso är en lösning för dom som gjort fel från början;)

2 Rör ner så har man lite mer säkerhet ifall nåt sätter sig i huvudröret(sånt händer).

Häverten är tyst och smidig samt driftsäker och relativt enkel att ställa in.

Välkommen till SVG!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen som Claes postade har jag byggt efter (mer eller mindre) och den är helt ljudlös. Häverten plockar upp 99% av vattnet, och durson/gurgelbustern tar resterande. Att få en hävert som tar allt vatten, och håller "stabil nivå" är nog nästan omöjligt att få att fungera bra (tror jag).

Jag skulle minst borra 3 hål. En för hävert (25mm), en för resterande vatten (32mm, satte dit en gurgelbuster på denne) samt ett 'reserv/akut-rör' 32mm.

Kran på varje rör krävs också naturligtvis för att kunna justera flödet.

Kan posta bilder senare ikväll om det önskas.

Edit: rördimensionerna är naturligtvis uppskattade för min returpump (eheim, 3200l/h :-))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre rör med följande dimensioner:

1. 25 mm hävert med kran

2. 32 resterande flöde med kran

3. 25 mm reservhävert som startar om 1 eller 2 inte klarar hela flödet (borrat hålet högre upp på glaset)

Så här i efterhand kan jag säga att jag ångrar att jag drog 32 mm på det resterande flödet - grova rör innehåller bara en massa luft som skapar ljud. Men jag har lyckats få det tyst genom att nästan helt stänga en kran längst ned på röret så att det står vattenfyllt. Skulle jag göra om det skulle dra ett 32 mm rör ut ur akvariet och sen förminska röret ned till 20 mm och sen en kran längst ned. Mycket enklare att reglera.

En hävert som säkerhetsrör har fungerat bra - jag har startat om system så att häverten måste gå igång om och om igen. Hittills har den alltid startat. Men en säkrare metod är kanske ett grovt rör som inte kräver hävertfunktion för att ta hela pumpens flöde?

Jag driver mitt system med en Tunze Silence 1073.020 (2400l/h -förluster)

Mer detaljer i min tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Supertack!

Men om jag ska borra 3 hål för utlopp och 1 hål för inlopp blir det 4 hål i bredd. Hur nära varandra kan man borra? Karet kommer vara synligt från båda kortsidor så jag hade helst velat ha \_/ i bakkant istället för ytavrinning hela vägen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt varför han har 2 hävert. Det är ju en superextraförsäkring ifall hävert 1 och nödröret stryps. Och om den behövs så är jag ju inte hemma och hör skvalandet så då stör ju inte ljudet. För om hävertrör 1 inte funkar så kommer mer vatten gå i nödrör som då börjar skvala och om jag är hemma kan fiksa till problemet.

ooO(kliar mig i huvudet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket jag än ritar på det så bygger det så mycket i karet eftersom jag inte vill ha nåt hängandes utanpå. Hålen 3 cm från vägg, hålen 3 cm, 1cm glas, 1 cm mellanrum, 3 cm avrinning då är man snabbt uppe i 10-15 cm

Ändrat av HelenaH
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min box tar 20cm av bakgrunden mitt i karet.

Om du vill så kan du låta rören gå ut på baksidan en bit ner, så att du gör som en balkong istället för en box hela vägen ner till botten.

Eller så gör du boxen på en kortsida eller i ett hörn så upplevs inte stölden av karets begränsade djup så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mycket funderande kom vi fram till att vi bygger in rören i väggen eftersom vi samtidigt ska renovera rummet. Då kan vi dra rören på utsidan. Så då blir det 3 rör: hävert, overflow och ett som kan vändas upp eller ner efter behov.

post-5338-14468920205975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha nu har vi kommit till planering av sumpen.

Är det bäst med dränkt pump eller pump vid sidan av?

Tanke är

fack 1 skummare, fack 2, dsb, fack 3 levande sten och bubbelfälla, (fack 4 returpump). Eftersom sumpen ska placeras i källaren har vi inte några begränsingar när det gäller storlek. Dessutom vill jag ha atomaiskt vattenpåfyllning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör du avgöra själv, vad som passar dig. Det finns fördelar respektive nackdelar. Den främsta fördelen med pumpen dränkt är att du får mindre som kan läcka och slipper en sugledning som kan suga in luft. Den största nackdelen är att du värmer hela systemet. En fri utanför värmer i stort sett bara luften runt om.

Vet du med dig att du kommer få värmeproblem - sätt returpumpen utanför - torrt. Annars - om du kommer att ändå få värma systemet med doppvärmare den största delen på året - sätt den dränkt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att du behöver ha höjdskillnad på utloppen, du kan ha dom paralellt borrade men se till att ha en bit till ytan(en miss som jag har i en av mina burkar).

Häverten är bra att ha riktad neråt så man slipper en virvel av luft men det hade du nog klurat ut själv.

När det kommer till returpumpar så gillar jag deltec´s externa, dom är ruggit tysta.

Det negativa jag har att säga om dom är att dom är dyra.

Du kommer dock att behöva nåt med rejäl lyftkraft så det kommer att kosta lite oavsett.

Sumpen så hade jag personligen skippa DSB delen och bara haft ett refugium med alger o smådjur samt sten på en motsatt ljuscykel för att jämna ut ph. Det är dock helt en personlig preferens.

Jag hade byggt osmosfacket in i sumpen så att den inte kan överfylla sumpen om nåt skulle gå fel(dvs så att de rinner tillbaka till osmosdelen vid överfyllning).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...