Gå till innehåll

Vad ska jag köpa till mitt 45L akvarium ?


Nord

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har kört en del med sötvatten, mestadels diskus.

Har nu bestämt mig för att prova på saltvatttenakvarium.

Tänkte börja med ett 45L kar sen med tiden börja ett större.

Nu till min fråga: Jag har ett 45L (50x30x30) kar med det vanliga man bruka ha till dem. Innerfilter, doppvärmare osv. Vad behöver jag köpa för att kunna köra igång saltvatten hobbyn? Vill gärna ha levande sand. Bor i trollhättan, om det finns någon som håller på med saltvatten och kan tänka sig vara min ”mentor” så hade vart jätte snällt. Är helt grön när det gäller saltvatten, har dock läst på en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

uppgradera ljuset, köp en eller två streampumpar och en antingen en skummare eller kör med täta vattenbyten (1/3-1/2 i veckan)

du behöver dessutom en saltmätare och tester (pH, Nitrat, Fosfat) som fungerar i saltvatten...

Om du hittar ett RSMstartkit finns mycket av et du behöver i det...

Levande sand är bra och snyggt, sen behöver du typ 10% av vattenvolymen i Levande sten... slutligen en rejäl dos tålamod...

Läs runt på forumet i nanodelen hur vi andra gjort, läs också Lasses artikel om sin uppstart av nanokar...

Välkommen till en underbart rolig hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett snabbt svar !!

Vad ska jag ha för ljus ? Någon somn kan rekomdera ett bra filter som är att föredra till saltvatten? Har tänkte att köra utan skummare pga av jag inte har tänkte å ha någon sump. Sedan vart är närmast att inhanlda LS, levande sand osv ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pump/pumpar där finns det ju några alternativ en eller två hydor koralia nano eller kanske en tunze 6025, även om den kanske är i kraftigaste laget. Det optimala alternativet tror jag dock skulle vara en vortech mp10, men med jag gissar på att det är en bra bit utanför budgeten.

Sen är det ju belysningsdelen som är lite knepig till akvarier som är kortare än 60cm, om du är elektronikhändig så tror jag att det bästa alternativet för ett akvarium i den storleken är att bygga en egen LED-lampa annars så finns det alternativ med kompaktlysrör även om det är ont om bra armaturer eller om budgeten tillåter det så finns det 70W metallhalogen-armaturer. Ett sista alternativ är att bygga ihop något av mini-T5-rör.

EDIT: det finns säkert fler alternativ som jag inte kom på just nu, belysningen är som sagt lite knepig vad det gäller kar som är kortare än 60cm som är det kortaste standardlysröret både vad det gäller T5 och T8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå ett 45L och jag kan bara kort dela med mig lite av mina egna högst subjektiva erfarenheter

Skit i skummare - jag har provat olika varianter, Tunze 9002 i karet, eller i sump, Deltec MCE300 påhäng, eller RIO Nano - alla funkar ju mer eller mindre bra (bäst var Deltecen) men ett gemensamt drag är att de väsnas och måste rengöras o tömmas osv, har man bara 45L så har jag kommit fram till att vattenbyten räcker absolut lika bra om inte bättre. Jag byter cirka 50% varannan till var tredje vecka, dvs 2 hinkar lite drygt. Man slipper mäta och buffra olika preparat som förbrukas/skummas bort.

Jag kör nu bara ett ytterfilter med aktivt kol o lite vadd o fosfatremovers som jag byter ofta, enklare att byta i dessa nuförtiden, + blir lite mer vattenvolym. Man kan ju ha LS i där också.

Lyse - jag körde T8 först 2st men det räcker inte på långa vägar annat än till fowlr, så jag köpte GLO T5 2*24w http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1208 2st, dvs 96w totalt o byggde en liten ramp som går utanför karet förvisso, men själva lysröret är ju 50 cm så det blir perfekt täckning. Asnöjd med ljuset (2 blå och 2 14000K). reflektorer såklart.

Ska köpra en Vortech MP10 snart om budget tillåter annars har jag SEIO streamers som är billiga fast lite klumpiga, bra snurr på vattnet är ett måste.

Ja det är allt, ingen doppvärmare, inga tester (eller nästan, lite måste man testa för att hålla koll), alla koraller frodas o lever gott!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra tipps.

Fregus du har ingen bild på rampen ?

Om Jag nu kör på en hydor koralia nano och glo t5n2'24W räcker det då ?

Sedan har ni något bra tips på ett bra filter ?

Sen undrar jag hur jag ska få tag på sand,LS,salt och allt annt ? Har ni något tipps på vart man kan beställa det mesta var en bra peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra tipps.

Fregus du har ingen bild på rampen ?

Om Jag nu kör på en hydor koralia nano och glo t5n2'24W räcker det då ?

Sedan har ni något bra tips på ett bra filter ?

Sen undrar jag hur jag ska få tag på sand,LS,salt och allt annt ? Har ni något tipps på vart man kan beställa det mesta var en bra peng.

Här är ett par bilder på ramp, jag är ingen finsnickare så den är lite vind o skev :-)

Och det var på den (korta) tiden då jag körde en Tunze 9002 inne i karet.

post-2914-14468920213322_thumb.jpg

post-2914-14468920213504_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilket fint kar !!! :) kan jag köra med 2st Seio prop 320 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1108

Dem var både billigare och starkare. Men du tycker iallafall att jag ska skippa skummare ?

2 streamers (eller utblås från pumpar) är bra, sätter man dom lite på var sin kortsida o riktar lite mot varann så blir det bra turbulens och inte så statisk cirkulation, så ja, det är bra, undrar om inte Koralia Nano är bättre pumpar ändå... inte helt extas över mina SEIO:s...

Skippa skummare - bara om du vet med dig att du kommer byta vatten ganska ofta och ganska stor del av vattnet. Annars kan du ju alltid peta in en RIO nano o testa med, de är ju inte så dyra. Men som sagt byter du 30-50% vatten minst 1 gång i månaden tror jag inte att skummare är alls nödvändigt, men andra kanske har mer input där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEj !! Jag har "lurat" er, gick ner till föråd och det visade sig att det akvariumet jag hade tänkt att andvända inte fanns kvar, måste ha släng eller sålt det. Men jag hittade ett annat som hade storleken 30*30*60 (h*d*l) med en välvd frontruta. Har börjat göra ordning ljusarmaturer. Räcker det med 36watts transförmatorer ? tänkte ha 2st 36W och 18. Eller ska jag göra på ngt annat vis ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle starta ett 50L kar skulle det inte behövas så mycket grejer, 1-2 streamers total styrka mellan 1000-2000L/H, ca 50 w belysning(gärna två olika rör, ett vitt och ett blått) ett innerfilter skulle jag hoppa över och ha 3 cm levandesand och 7-10 kg levandesten som biologiskt filter. Jag skulle göra 10% vattenbyten varje vecka (Eller 20% varannan). Jag har haft totalt 3 kar i denna storlek och alla har gått utmärkt. Belysningen avgör vilken typ av koraller du kan ha men som nybörjare rekommenderar jag mjukisar, dom är oftast lättskötta.

Det behöver inte bli dyrt alls, speciellt om man hittar begagnade grejer t.ex. här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir lite förvirrad vad det är för transformatorer som du pratar om, de lysrör som är 60cm långa är T5 24W eller T8 18/20W. Själv skulle jag nog fundera på den här 2x24 T5 armaturen, helt enkelt för att den är billig (och inte jätteful). Det är visserligen en nackdel att den har gemensam reflektor för båda rör men den lyser rätt bra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag är fortfarande lite konfunderad över dessa ballaster, det finns två olika T5 serier, HO (high output) och HE (high efficiency). HO finns i effekterna 24 (60cm), 39 (90cm), 54 (120cm), och 80 (150cm) medans HE finns i 14 (60cm), 21 (90cm), 28 (120cm) och 35 (150cm). Till saltvattensakvarier är det HO-rör som används, vilka rör är det som dina ballaster är byggda för?

Hade du sagt upp till 39W hade man kunnat hoppats på att de var för 24 och 39 men med upp till 36 så kanske det skulle kunna vara 14, 21, 28 och 35 som den är byggd för. Men 36W stämmer bäst överens med T8 (1200cm).

Vad heter ballasten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om du har hunnit köpa pumpar men jag såg precis att Tunze har kommit ut med en ny pump som jag tycker borde vara perfekt till det här akvariet och är utan tvekan vad jag själv hade valt att köpa till ett akvarium i samma storlek om inte budget är väldigt generös.

Länk till sida där man kan köpa pumpen pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...