Gå till innehåll

Asterina äter på Sinularia Dura


jizeta

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger har jag en Sinularia dura som inte mått 100 på senaste veckorna. För några nätter sen sate jag mig med ficklampan och fick se ett större antal grön7grå små sjöstjärnor på 2-5mm med 3-6 armar som satt på de skadade områdena. Har sen dess plockat bort ett tjugotal varje natt. Har säkert ett hundratal till dock. Misstänker starkt att det är dessa som skadar korallen, men ingen annan korall visar några tecken på nattliga påhälsningar. Är det nån annan som har problem med sin Asterina?

Funderar på att köpa en Harlequin-räka (stavning?). Hur snabbt käkar dom sjöstjärnor? Äter den också ormstjärnor? Vill ju i största möjliga mån ha dessa kvar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att en Harlequin-räka rensar karet rätt fort, nästan för fort (240l). Om du märker att det knappt är några småstjärnor kvar och räkan börjar uppträda stressat så är det dags att fixa mat utifrån eller låta den ta hand om någon annans kar. Tiden kan vara kort tills den svälter ihjäl.

Jag tror inte dom ger sig på ormsjöstjärnor, inte ensamma iallafall, men någon annan kanske har annan erfarenhet.

Tycker helt klart du ska skaffa en, dom är väldigt speciella, inte alls som andra räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Asterina som ätit upp alla mina zooanthids. Misstänker dock att det är först när knapparna börjat må dåligt som dem går till attack. Hade haft knappar och sjöstjärnor ihop i drygt 1,5 år innan de helt plötsligt bestämde sig för att rensa knappstenarna helt.

Kanske är det något annat som stört sinularian från början som sedan triggat stjärnorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...