Gå till innehåll

Enheter på nitrit...


akvarium123

Rekommenderade inlägg

Enheterna mg/l och ppm blir i praktiken samma sak.

EDIT: Missade kloriderna! 67 mg klorid per liter vatten är några små små korn salt - inget att oroa sig över med tanke på att man ofta tillsätter jättehögen 37 gram akvariesalt per liter vatten för att blanda saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,007 mg/l ungefärligt lika med 0,007 ppm. Ungefärligt i detta fall kan tolkas som "är lika med" men inte riktigt,riktigt om du skriver din doktorexamen.

67 mg/l av klorid är för sötvatten inte så farligt - motsvarar ca 1/2 till 1 matsked NaCl (vanligt bordsalt) per 100 liter vatten men bra om man vill minska fiskars nitritkänslghet. I saltvatten där det naturliga kloridinnehållet ligger på nästan 20 000 ppm är det som en piss vid Vinga (Vinga = med en fyrplats utanför Götet).

Vad du får problem med är om de anger alkaliniteten till mg/l. Då måste du först titta på om de anger det som CaCO3 eller HCO3 (bikarbonat). Om de anger det som CaCO3 så motsvarar 17,6 mg/l (ppm) 1 tysk hårdhetsgrad som KH (vi akvarister brukar säga 1 KH och glömma sorten). Anger de det i HCO3 så är ca 21 mg/l (ppm) lika med 1 i KH. Anger de alkaliniten i mekv så skal du dividera antale mekv med 2,8 för att få resultatet i KH.

MVH Lasse

Claes var snabbare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enheterna mg/l och ppm blir i praktiken samma sak.

EDIT: Missade kloriderna! 67 mg klorid per liter vatten är några små små korn salt - inget att oroa sig över med tanke på att man ofta tillsätter jättehögen 37 gram akvariesalt per liter vatten för att blanda saltvatten.

0,007 mg/l ungefärligt lika med 0,007 ppm. Ungefärligt i detta fall kan tolkas som "är lika med" men inte riktigt,riktigt om du skriver din doktorexamen.

67 mg/l av klorid är för sötvatten inte så farligt - motsvarar ca 1/2 till 1 matsked NaCl (vanligt bordsalt) per 100 liter vatten men bra om man vill minska fiskars nitritkänslghet. I saltvatten där det naturliga kloridinnehållet ligger på nästan 20 000 ppm är det som en piss vid Vinga (Vinga = med en fyrplats utanför Götet).

Vad du får problem med är om de anger alkaliniteten till mg/l. Då måste du först titta på om de anger det som CaCO3 eller HCO3 (bikarbonat). Om de anger det som CaCO3 så motsvarar 17,6 mg/l (ppm) 1 tysk hårdhetsgrad som KH (vi akvarister brukar säga 1 KH och glömma sorten). Anger de det i HCO3 så är ca 21 mg/l (ppm) lika med 1 i KH. Anger de alkaliniten i mekv så skal du dividera antale mekv med 2,8 för att få resultatet i KH.

MVH Lasse

Claes var snabbare :)

Tackar för snabba, bra svar. När man anger mg/l tex nitrit, i vilken form är nitriten då? Tror nästan jag skall chansa och köra utan osmos (Om inte annat så får man ju lite spänning i tillvaron) till att börja med. Dom anger hårdheten i både mmol/l och grader dH (7,2). Finns det något annat man bör se upp med? Dom vanliga testerna har dom på nätet (http://www.vatten.ax/vattenkvalitet.pbs) men jag har mailat om Cu-mängden.

mvh// Christer

Ändrat av akvarium123
funderingar..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårdheten (även den dH = tysk hårdhetsgrad) har inget med alkaliniteten att göra utan är ett gammalt sätt att tala om hur mycket kalcium och magnesium som finns i ditt vatten. Omräknat (om hela hårdheten skulle bero på kalcium) så har du troligtvis runt 50 ppm kalcium i ditt utgångsvatten. Detta innebär att du troligtvis skall köra med de enklare salten som Tropic Marins standardsalt (som inte har förhöjda kalciumvärden) om du inte kör osmos. Du får testa dig fram - risken med ett "boostat" salt är att du får utfällningar när du blandar med vanligt vatten.

PS - om det är angivet som nitrit så är det hela molekylen som avses. Om det i stället är angivet som nitritkväve (NO3-N) så skall du multiplicera värdet med 3,27 (om jag kommer ihåg rätt) för att få hela molekylens del. I vår litteratur så refererar vi till hela molekylens koncentration (NO2)

PS 2. Såg nu att kalciumvärdet är angivit till 42 mg/l och magnesium till 6 så det var inte så illa gissat från 7,2 i dH. Då är det gränsfall men jag skulle testa med standardsalterna och sedan ev bosta upp med kalcium och magnesiumklorid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är järnpartiklar (järnoxider, järnhydroxid) från gamla rörsystem i gator och hus som ger den lite suspekta färgen på kranvatten. Kranvattnet här som är mycket bra och från djupvattenbrunn (= låga salttal och ingen fosfat eller nitrat) lider av just det problemet - järnoxidhydroxider från gammalt rörsystem i samhället.

Jag som bara tillsätter kalkvatten till akvariet blir av med dessa partiklar i och med att de har en affinitet till kalciumkarbonat - de slutar som lite rostbruna olösliga partiklar på kalkvattenkärlets botten. I samband med att jag startade akvariet med kranvatten så fällde järnoxidhydroxiderna ut tillsammans med kalciumkarbonat från saltvattnet - främst i skummaren av någon anledning - kanske var det utdrivningen av koldioxid där som gjorde det?

Har funderat på osmos men jag måste nog skaffa någon typ av förfilter så att dessa partiklar inte sätter igen membranet på nolltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Stockholm har en ytvattentäckt (Mälaren) så kan också färgningen bero på organiska fettsyror, humus och kolloider som man inte lyckats ta bort helt. Något som till och med kan vara bra för fiskars slemlager. Nyblandat saltvatten brukar ju anses som lite "aggresivt" just för avsaknandet av sån här organiska restprodukter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen tack. Är lite i början på saltvattenkemin så ha överseende om jag säger jättedumma saker/frågor =). Bra förklarat dock!

Jo färgen är ju inte jätterolig. Kanske blir osmos iaf. Man vet ju inte när det är någon service på ledningarna, och vad som fälls ut i samband med det.

//Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...