Gå till innehåll

Venturi till Laguna 9000


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Har byggt en skummare modell 350 mm diameter 500 mm hög 160mm stigarrör. Den laddar jag på med en Laguna 9000L/h med skoskrapsmatta som impeller.

Funderar lite på storlek på venturi samt antal slangar in.

Nu kör jag 25 mm ID på insuget och 2 slangar med vardera ID på 6mm.

Verkar funka bra. Det blåser i ansiktet när man håller det över skummarkoppen.

Nån som har några andra tankar? Den är på teststadiet än så länge.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 Från sidan

2 Överifrån

3 Underifrån

Ser ju bättre ut än alla HongKong skit folk köper hem.

wow grymt bygge men hur stort akvarium ska du ha?

Edit: Hittade detta Att planera det onämnbara

har du testat den med saltvattensvatten eller sötvatten. Det är stor skillnad då man testkör med "vårat" saltade vatten.

Mer bilder på tex skummar koppen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade med saltvatten och 2 dagars skummarslem från den andra skummare. Det skummade den ur på 20 minuter.

Ska köra den i 400-literssumpen i helgen några timmar och se hur den hanterar normalskitigt vatten.

Skummarkoppen har jag inte byggt än då jag måste se höjden på stigarröret först men det blir nog en salladskål i plast som förra skummaren. : )

Skrapmatta skummar så in i h¤¤¤¤¤¤¤e jämför med det svarta trasslet som normalt används.

Bara klippa nåt någonsådär runt och sen antingen sy dit med björntråd eller limma med loctite 406.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , den ser ju bra ut , ha koll på magneten bara , om den blir ljusare längst in i pumpen går den för varmt , det syns redan efter nån vecka , då är det för lite vatten och för mycket luft , fast om du kör sönder pumpen kan du provborra det blocket för att sätta dit en slang för kylning , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...