Gå till innehåll

Karantänsakvarie


adddo

Rekommenderade inlägg

Tänkte sätta upp ett 60liters karantänsakvarium för mina nyinköpta fiskar som även kan användas om sjukdomar skulle uppstå i karet.

Har då lite frågor till er som har det sen tidigare elr har kunskap om detta.

Just nu har jag karet med ca hälften vatten från "stora karet" och hälften nyblandat vatten.

Jag har två mindre pumpar i, ca 300l/h st och en doppvärmare.

Behöver jag något mer? skummare behövs väl inte? filter, ska jag sätta i ett litet innerfilter i "stora karet" som får ta upp bakterieflora o sen flytta över det till karantänskaret? eller räcker det med att jag har vatten därifrån.

Jag har bara vatten i, ingen sten elr sand. Antar att om jag lägger i LS som sedan kanske blir medicinerat så dör väl livet i stenen?

Vad har ni som har karantän gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört med LS som jag lagt i sumpen vid medecinering.

Vid medecinering hade jag lagt i någon blomkruka eller mörk plasthink eller liknande. De flesta fiskar mår bättre om de har någon orienteringspunkt eller gömställe i karet. Med en utströmmare får du via bubblornas utseende i vattenytan en koll på vattnet som man lär sig tolka så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är svårt att säga, men bubblornas storlek och varaktighet blir olika. Ytan på bubblorna skimrar litet i olika färg i motljus men om man lär sig se skillnad så går det inte att visa andra. Skillnaden är så liten och beror också på ljusvinkeln. Detta beror på kolloidhalten i vattnet = en del av de lösta äggviteämnena. Dehamnar på bubblornas yta och kan skimra litet diffust i ölika färger och olika blankt - matt. Har man enbra skummare syns ju inte detta - den skummar ju av äggviteämnena. Har man nitrit eller svävalger blirallt annorlunda. Men dumåste ha sett bubblorna innan för att märka skillnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...