Gå till innehåll

Koraller trots lite ljus?


Jaonas

Rekommenderade inlägg

Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus?

Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.)

Tips?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har med mina 2x30W T8 (med reflektorer) till 220 liter lyckats hålla både en galaxea i över ett år och en euphyllia i snart ett halvår, euphyllian har till och med växt något. Så vissa stenkoraller fungerar säkert för dig. Det beror ju också mycket på deras placering. Skivanemoner och andra mjukisar förökar sig som ogräs för mig, trots den knappa belysningen.

Men... nu har jag tröttnat och tänker uppgradera. Även om det går att hålla vissa stenkoraller så kommer jag aldrig att få någon speciellt fin färg på dem eller kunna ha just precis de korallerna jag egentligen vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker personligen att man inte bara ska lyckas hålla korallerna vid liv, de ska ju även växa o trivas. tänk dig själv o va inlåst i ett mörkt rum hela ditt liv men du får mat o vatten så du överlever !!

Om ditt inlägg var riktat som ett svar till mig så måste jag förklara mig. Både min galaxea och min euphyllia växer. Men jag håller med dig om vad du säger. Jag har även haft andra stenkoraller på prov och gett bort dessa så fort jag har konstaterat att ljuset inte var tillräckligt.

Vissa stenkoraller går faktiskt att hålla i liv och se till att de växer, helt utan ljus, mha stödmatning. Om det är etiskt tänker jag inte ge mig in på nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...