Gå till innehåll

Första försöket med salt.


Exxec

Rekommenderade inlägg

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack!

Tar det lugnt, men när den har hamnat här så vill jag att den ska ha det bra :)

Läste någonstans att dom kunde bli irriterade av för grovt grus, men det var ju mer om man hade grövre sand bädd, tänkte att det kanske var svårt för dom att bli av med det.

Jag frågar hellre en gång för mycket än för lite ;)

Enda målen nu är att Nemo (ja... barnen döpte honom direkt) ska bli lite rundare och att hålla bra vatten värden och låta det gå in sig.

*edit*

Tänkte bara säga att man ska tydligen inte ge Rhodactis rhodostoma pellets för ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra att du bryr dig om djuren så. Rhodactis är tåliga djur och bara dem får tillräckligt(behöver inte så mycket) med ljus så fixar dem det mesta, tror mer att de inte gillar att ligga i sand eller grus då de inte kan få grepp på det med foten och därför inte kan blåsa upp sig som de kan...

Tror att nemo kommer bli en tjockis snart då han äter bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite inköp idag.

En termometer på Kjell o Company. Larmar vid både hög/låg temp. Litade inte på den lilla termometern jag hade och det visade sig helt riktigt. hade 28 grader i karet... tyvärr en metall probe men kommer silicona den.

Ett litet inner filter som jag bara kör skum i nu, har så mycket partiklar i. Nu är det väldigt fullt i bakgrunden :)

Mg/Ca test. Kör RSCP salt och sett lite skumma värden från andra. Enligt testet har jag,

1200 Mg (Mätte 2 ggr)

500 Ca (Mätte 2 ggr)

Ph 8

KH 10

Salt 1.022 (inte fått min refraktometer än)

Nitrit/Nitrat inte mätbart med dom tester jag har. Litar inte för mycket på Ph/KH testen heller.

Verkar detta vara rimliga värden? Tycker det är konstigt att Ca ligger så högt, fast Mg är lågt.

Alla innevånare mår bra, förutom dom tre små genomskinliga sakerna som jag inte vet/visste vad det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjat få en hel del kalkalger mest på bottenglaset, men även lite på bakgrunden.

Börjar tro att mätvärdena kan stämma iaf.

Efter en vecka med Nemo som äter som bara den så har jag fortfarande inte mätbart nitrit/nitrat.

Kommer skaffa lite turbos och ett par eremiter (tricolor och extra skal) i dagarna, fortsätter det att funka som det gjort så kommer jag börja jaga lite fraggar om någon vecka :)

Kommer byta min skummare, det rinner knappt vatten genom den även om vredet är öppet i max. Blir en Tunze 9002 istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt snurrar på relativt bra. Köpte referens vätska och kollade testen mot, stämde inte mycke. Ligger runt 1350 Mg 450 Ca.

Ett par peppemint räkor tyckte att det verkade mycket roligare att bo i bakgrunden/sump delen. Vet att jag fått ut en och hittar inte den andra så jag hoppas den hittat ut.

5 Turbos roamar omkring också.

Köpte en liten Capnella som vägrar växa fast. Kan jag kapa själva stammen i botten på den? Den har stått i sand/grus så den har ingen bra fot om man säger så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

By popular demand fortsätter jag min monolog ;P

Funderar på att koka mina räkor.

Efter att jag såg att den andra peppermint räkan var kvar i sump delen så började jag riva ur alla saker där ur.

Eftersom jag ändå skulle sätta i Tunzen, så satte jag all teknik i vanliga delen och lade en makeshift mjärde i sumpen.

Nästa dag så hade jag en saltvatten pöl på golvet. Räkan var inte i mjärden och jag hade jobb hela dagen. Och båtvakt till 24.00.

Stängde av returen och hoppades att den sänkta nivån i vanliga delen skulle räcka, ställde en hink under där det droppade också.

När Jag kom hem så hade det tack o lov inte hamnat mer vatten i hinken, och räkf**n var i petflaskan.

Jag ser ju så klart aldrig räkorna och capnellan fäster inte men det känns ändå som det är mer bra än dåligt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul kommentar Exxec:):)

Har råkat ut för samma sak på endel andra fiskforum,,,, men du kan trösta dig med att du är inte ensam och att det verkar som endel läser dina inlägg.

Ofta kan det vara svårt att komma med något konstruktivt o då är det mycke lättare att bara läsa o inte göra inlägg.

Så keep on going så håller vi forumet igång.

Xenian har verkligen fått liv så att du verkar ju ha koll på vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Larry.

Inte så allvarligt menat, denna tråd är ju lite logg för mig själv också.

Bara lite jobbigt att inte få svar på vissa enklare saker, men förstår så klart att alla inte orkar svara alla nybörjare.

Jag får se till att lägga frågorna i rätt forumdel istället för denna tråd tror jag.

Vatten läckaget var sbs.

Blivit ett par nya inköp, en Salarias, Benny. En kul prick som inte verkar bli något problem när algerna tar slut. Äter F1 och provsmakar mysis(?).

Och en Clibanarius Tricolor Svedalas osmidigaste skal, men klättrar lätt uppför bakgunden.

En påse Live Reef Sand har åkt i också, försökte enligt konstens alla regler att inte få upp för mycket dis men det var helt hopplöst. Jag spolade av påsen och stoppade ner hela med ett litet hörn klippt.

Ett tips är att göra rent glasen ordentligt innan man har i sanden. Annars får man ett vackert dis igen när man kollar nästa dag och gör rent...

Om det lagt sig till i kväll så ska jag försöka få upp några bilder.

Tunzen skummar på bra men jag får inte så mycket klägg i tycker jag. Sanden tog den iaf.

Har den i vanliga delen eftersom vatten nivån är konstant där. Ska ändras framöver med osmolator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder...

Har inte spridit ut sanden ordentligt än och tror inte Capnellan sitter än heller, den trivdes iofs lika bra liggande på botten ;)

Fick min refraktometer idag också, som jag misstänkt eftersom jag haft ganska hög mg/ca (1350/440) så låg jag högt. 1.027. Inte toppat upp vatten på 2 dagar så helt ok.

Mitt enda klagomål på RSCP är fällningarna vad nu det är, störde mig bara vid starten, vid vattenbyte så är det ju bara att pyttsa bort det.

Svårt att se på första bilden men man kan knappt se ryggraden på Nemo längre.

Nu ska jag bara skaffa vettiga pH / KH test så blir det att jaga fraggar.

post-5313-14468920501016_thumb.jpg

post-5313-14468920501234_thumb.jpg

post-5313-14468920501412_thumb.jpg

post-5313-1446892050162_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Mikael.

Fortsätt uppdatera, jag har samma tänk som dig angående min tråd, kul som en logg för sig själv där man alltid kan gå tillbaka o se hur saker har utvecklats genom tiden, sen om nån annan skriver o ger åsikter så är det alltid kul o en bonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer absolut fortsätta att uppdatera, är ju själv inne på massa andras och tittar man snappar upp saker här och där.

Försökt att buffra upp KH men börjar tro att testet inte funkar som det ska för pH började sticka iväg utan att KH ändrades.

Spräckte glaset i värmaren vid vattenbyte ;)

Skaffat en Caulastrea korall vill testa med sten. Den verkar inte gråta sig till sömns än iaf.

Lånat hem en kamera som jag är grymt nöjd med, jag är inte bra på att ta kort så kameran måste sköta sig riktigt bra! Färger och sånt är väl inte hundra men gillar skärpan.

Annars verkar allt funka rätt bra just nu.

wBDyw.jpg

Inte så tunn längre :)

96HnF.png

1Ie9G.jpg

UMdLr.jpg

sQNDg.jpg

iaGS4.jpg

VLNBj.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått en del dinos i sanden, köpte en liten tomte arme av Diogenes (tror jag ;)) eremiter som faktiskt har käkat upp nästan allt på ett dygn. Fortsätter det så får jag väl köpa ett silikat filter. Behöver kolla mer på Kh också.

En mussla fick följa med istället för silikat filter, det problemet löste sig ju i allafall ;). Omöjligt att få bra färg från sidan så ovanifrån kortet är bara för att visa färgen.

Överlag funkar det fortfarande utan problem, peppar peppar, lite cyano och lite bubbelalger men dom sprider sig knappt.

Väntar på leverans av auto top up från fishstreet, vill inte ha skummaren synlig längre...

Upptäckt att jag har 2 pistol räkor också tyvärr verkar båda vara Alpheus parvirostris, så ingen watchman för mig.

Jagar officiellt fraggar nu, Euphyllia ligger högt på önskelistan.

post-5313-14468920578224_thumb.jpg

post-5313-14468920578452_thumb.jpg

post-5313-14468920578674_thumb.jpg

post-5313-14468920578881_thumb.jpg

Ändrat av Exxec
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första stridigheterna i mitt lilla kar. Salariasen biter nassarius sniglarna när det är mat. Verkligen suger tag i foten på dom och kastar iväg dom :( Funderar på att ge bort sniglarna eftersom jag har eremiterna som rensar sanden. Någon som är intresserad? Har fyra varav en inte dök upp ur sanden nu, smart eller skadad/död...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en 70W MH i karet, en billig historia från Jula. Den har faktiskt funkat bra men den var gjord för att montera på en vägg, ballast och allt inbyggt. Eftersom den funkade så bra och jag fick den första för 200 eftersom det var butiks exet, så köpte jag en till om den skulle gå sönder.

Haft planer på att dela ballast och lampa/reflektor ett tag men tyckt att det funkat bra ändå så jag har inte orkat. I dag fick jag ett ryck och plockade isär den ena för att kolla hur dom var byggda.

Var som gjort för att bara såg isär ;)

Har tyvärr ingen glasskärare hemma annars är tanken att dom ska sitta nästan helt ihop, lite mellanrum för värmen men inte mycket.

Detta är bara ett test för att se hur mycket ljus det blir och spridning osv.

Grymt nöjd med resultatet så nu ska glasskivorna kapas.

Skivorna har svarta kanter så jag kan inte ha dom tätare under testet. Dom ligger omlott nu...

Och joo jag vet att jag skulle kunna köpa en 150W mh på jula men hobbyn har mig just nu så det är kul o pula. Får se hur länge det håller ;)

post-5313-14468920584501_thumb.jpg

post-5313-14468920584638_thumb.jpg

post-5313-14468920584743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen fått tag på lite koraller :)

Så skönt o se att allt klarat sig i morse, Hysterix fraggen ser lite skadad ut men hoppas det går bra annars får det bli väldigt liten fragg av den.

Jag skulle inte ha någon montipora, men kunde inte låta bli den. Står temporärt tills jag får undan skummaren.

Florucerande effekten i hammarkorallen är helt sjuk. Färgerna är jättefina men fick inte till det på kortet... Har inte gjort rent glas osv.

Q4aBJ.jpg

ych90.jpg

post-5313-14468920595926_thumb.jpg

post-5313-14468920596126_thumb.jpg

post-5313-14468920596344_thumb.jpg

post-5313-14468920596573_thumb.jpg

post-5313-14468920596757_thumb.jpg

post-5313-14468920597017_thumb.jpg

Ändrat av Exxec
Lade in ett par bilder med moonshine
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inne och knep en pom-pom krabba på Triton idag, börjar bli nöjd på befolknings fronten.

Dom eremiter som jag trodde var Diogenes, ska tydligen vara någon annan sort. Men dom ser ut som Diogenes i reeflex och beter sig likadant som på filmen där.

Pro-tip: Försök inte skära härdat glas :smiley9:

post-5313-14468920645547_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten bild på nya innevånaren. Direkt efter ikoppning var salariasen framme och nosade på honom men upptäckte snabbt att det inte var någåon bra ide -boxing

Kämpar fortfarande med KH, Kör bikarbonat nu och håller koll på Ph. uppe i 6-6,5 med Saliferts test.

Kör vatten byte varannan vecka, och pyttsar i mg och ca varje men har sjunkit till 400 i ca.

post-5313-14468920651786_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :) Lagt en del bilder på imgur.com som är lite större, men vissa verkar inte gilla allt för stora bilder.

Pompom krabban är riktigt rolig faktiskt, ser inte mycket av den utom vid matning.

Mysis och räka verkar vara favoriten än så länge. Vid mysis matning så står den och svajar anemonerna för att mata dom.

Den har även knallat ut och helt enkelt tagit en bit räka från en av eremiterna.

Ny mätning efter vatten byte igår, Ca under 400 och Mg 1300, buffrade extra och sänkte därmed KH igen ;) pH ligger iaf högt.

Salt 1.026-> 1.027.

Ändrat av Exxec
Lade till nyaste mätningarna...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet puttrar på. KH 7-7.5 Salt 1.026 Mg 1350 Ca 430

Montipora korallerna trivs inte hos mig :( den gröna har bleknat lite, och den orangea verkar inte bli något bättre heller. Nästan störande att calaustra korallerna ser ut att trivas bättre än någonsin.

Alla andra koraller verkar må toppen. 3 av sandvändande eremiterna har strykit med, ligger väldigt mycket skalbitar utanför en av pistol räkornas hålor, har svårt att tro att den skulle klara att ta dom.

Snart väntat en månad på leveransen från fish street utan att höra ett ljud från dom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...