Gå till innehåll

Hur snabbt skall man öka belysningen under uppstarten?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vet att detta behandlats många gånger förut, men bara därför kan jag inte hitta det nu när jag undrar...

Kommer troligen dra igång vårat nya kar inom ett par veckor nu...men hur snabbt skall man öka belysningen när det väl är dax?

Kommer köra 8x39W T5 och de drivs med 3 kablar.

Funderar på att starta med 1v utan belysning och sedan öka med 1h/dag. Borde betyda att man når full belysning efter ca 5v från uppstarten.

Är detta "vettigt", eller är jag på tok för snabb/feg i mitt tänk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat alla akvarium med full belysning från dag ett (= den dag levande stenen kommit i akvariet). Men är vattnet näringsrikt t ex p g a nyimporterad döende levande sten så kan det leda till en algtillväxt av explosiva mått. Köper man sten som legat i affären ett antal veckor så går det lugnare. Sist det begav sig hade jag ett utbrott av grenade trådalger - Bryopsis - under uppstarten men de svalt bort på en månad eller så.

Men tricket med att minska algtillväxten med kortare ljusperioder verkar vara utbrett. Någon med erfarenhet av det får redogöra för metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...