Gå till innehåll

LS för nybörjare.


Whoreny

Rekommenderade inlägg

Tjabba.

Jag hade tänkt hålla mig till sötvatten ett tag till egentligen, men så kom jag över att parti LS som legat nerpackad i vanliga fisktrasport/friggolådor ett par år. Jag antar att detta innebär att stenen är helt död, så frågan är hur jag ska göra för att skrämma liv i den igen för visst borde det gå? Har jag gått på en nit om jag bet. 1000lappen för ca. 100kg. Hur lång tid kommer inkörningen av stenen att ta? hur mycket frisk LS måste jag blanda med ? Vilken hårdvara behövs under inkörningen? Hur vet jag om/när stenen lever.

/Mike

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst vill du nog få din korallsten ren - dvs fri från organiskt material som innehåller en massa kväve och fosfor. Vanligt sötvatten under lång tid (veckor, månader) med regelbundna 100%-iga vattenbyten är en metod som förlitar sig bakteriell nedbrytning av det organiska. Andra metoder är är att oxidera bort det organiska på kemisk väg med klorin/väteperoxid eller att förtvåla/lösa upp det med natriumhydroxidlösning (=kaustiksoda i affären). Sen måste kemikalierna bort genom urlakning i vatten igen.

För att återbefolka korallstenen så att det bli levande så får du helt enkelt lägga den i saltvatten med god cirkulation, ljus och bra levande sten. Bakteriepopulationerna kommer nog igång inom några veckor men maskar, svamp, koraller, kalkalger och liknande tar månader och åratal innan de flyttat in ordentligt i den döda korallstenen. Men den här delen görs enklast i ett uppsatt saltvattensakvarium så att väntan inte blir oändlig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar alltså med att låta allt organiskt ruttna av i sötvatten, är det bättre än saltvatten? Ska det vara bara stillastående vatten, bör jag låta bli att skynda på förloppet med en doppvärmare? Stenen ska ligga i ett kar som inte är startat ännu, bör jag dra igång den burken med lite LS innan jag introducerar den döda stenen. Om det tar ett år eller så innan karet är fullt beboeligt spelar mindre roll, jag har gott om tid.

/Mike

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som Claes säger, blötlägg stenen i sötvatten, byt allt vatten regelbundet under någon månad och håll koll på fosfaten. Försök laka ur så mycket fosfat du kan med vattenbyten innan du börjar med någon typ av alubaserad fosfatremover. När stenen inte läcker fosfat mer kan du introducera bra levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen!. Härligt med fler här uppifrån måste ja säga. Det beror på hur stort akvarie du tänkt dig, men man brukar ha en enkel tumregel på 1kg sten på 10 liter vatten. Så ett kar på 200l ska minst ha 20kg, jag själv har ett 220liters akvarie å har runt 35-45kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storleken på kar har jag inte bestämt mig ännu ev. kanske det blir mitt nuvarande 750 växtkar eller ev. något mindre somj jag inte har ännu. Jag har ett 260 med ytavrinning och en liten sump som jag tänkte använda för att få fart på stenen om all sten går i dvs. Hur mycket bra sten menade jag hur mycket jag behöver för att få fart på den gamla döda stenen. Alltså om jag kan klara mig med t.ex 5kg ny frisk sten utfördelad i resten för att de goda bakterierna ska sprida sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer färsk levande sten betyder bredare artrikedom. Jag hade köpt färsk sten från flera olika källor, och lagt i olika delar av karet. Det behöver inte vara större mängder, ett, till ett par kilo från var plats. Bakteriekulturen har det diskuterats tidigare om inte den på "relativt kort tid" övergår till att vara i det närmaste monokulturer jämfört med naturen, alltså, att ett par lyckliga bakterietyper konkurerar ut andra som annars hade varit med och slagits om utrymmer i naturen, där de mer varierade miljöparametrarna ger lite annorlunda förutsättningar. Så ur det perspektiver räcker det egentligen med en sten från ett inkört akvarium, eller rent teoretiskt, lite av mulmen från ett sötvattensfilter...

Det som tar mest tid, och som kräver mest, är ju som Claes skriver, alla de lägre livsformerna. Bra LS kryllar av små kräftdjur, räkor, maskar och andra skumma varelser som man egentligen aldrig tänker på. Men man vill ha dem.

För att ge dem en rättvis chans att flytta in, och för att få den lite bredare artrikedomen att ha en chans, så skulle jag starta upp baljan, ympa in färsk LS, och köra helt utan invånare som kan förväntas försöka livnära sig aktivt på de lägre livsformerna. Med andra ord, mycket koraller, och vattenfiltrerare. Algätare. Och sen gäller tålamod.

Men först borde stenen fås att ge ifrån sig de näringsömnen som är upplåsta i den i form av död organisk massa. Det blir mindre kul att försöka hantera de olika algblomningarna som ofelbart kommer uppstå om man hivar i stenen utan att laka ur den först.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja har stenen legat några år utan luftväxling (och den var levande innan förpackningen) så hade jag i alla fall öppnat den utomhus och med gasmask :) Luktar den inte då så var stenen inte "levande" när den packades - alternativt så "lever" den än (det sista är inte så troligt om det inte kommit in syre i kartongerna)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, jag har räknat med en viss odör vid "gravöppningen". Den är tagen ur ett fungerande akvarium som skulle läggas ned, och packad direkt i friggolådor med typ en cm vatten i botten för att hålla fukten, sedan blev den ståendes typ 3år om jag förstått säljaren rätt. Jag kommer att få hem stenen i mitten av oktober, men jag ville ha lite koll redan nu för att börja planera, förbereda och ev skaffa prylar som jag behöver.

/Mike

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...