svedalaciklid Postat 10 september 2010 Dela Postat 10 september 2010 Blandade lite osmosvatten med ca höjare för nån dagar sedan tog ett ca test o kollade detta idag o då visar det lägre värde än vad jag har i karet tillomed typ 250 vad e fel tro Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 10 september 2010 Dela Postat 10 september 2010 Vad är det för kalciumhöjare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 10 september 2010 Författare Dela Postat 10 september 2010 Deltecs Aqua crown pulver Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 september 2010 Dela Postat 10 september 2010 Är det detta Aqua Crown Kalkwasser PowderHigh Purity Calcium Hydroxide powderGreat for Kalkwasser ReactorsPrecipitates phosphates and promotes the growth of stony coralsAvailable in 500ml, 1000ml, and 5l sizes.Eller detta:Aqua Crown Hy CarbHigh Purity natural Ca granulate for fluidized bed Calcium ReactorsPo4 FreeAvailable in 2.5 and 7.5 kilo sizes. (5.5 and 16.5 lbs)MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 10 september 2010 Författare Dela Postat 10 september 2010 Kalkwasser Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 10 september 2010 Författare Dela Postat 10 september 2010 Stod i instruktionerna att det går blanda för hand o sen låta stå för att dimman ska lägga sig och sedan fylla på med den klara vätskan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 september 2010 Dela Postat 10 september 2010 i så fall skall du få ett kalciumvärde på runt 1000 ppm. Du skall ta en till tre matskedar till en petflaska på ca 2 liter. Fylla ända upp till korken, skaka och låta stå ett dygn ungefär. Vad använder du för test ?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 10 september 2010 Författare Dela Postat 10 september 2010 Saliferts test kan det stått för länge tro Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 10 september 2010 Författare Dela Postat 10 september 2010 Verkade som det stått för länge det jag blanda till innan idag bottnar testet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 10 september 2010 Dela Postat 10 september 2010 Om det är kalciumhydroxid som används så räcker det med 2-3 kaffeskedar till 2 liter vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 10 september 2010 Dela Postat 10 september 2010 Jag hänger inte riktigt med. Mäter du direkt på kalkvattnet med Saliferttesten? Om det är så, så ser jag ett jätteproblem med det höga pH:t på kalkvattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 16 september 2010 Författare Dela Postat 16 september 2010 Blir knäpp , får fasiken inte upp ca alla andra värden verkar bra förutom detta kan blanda ihjäl mig med kalkvatten värdet rör sig icke har nog fyllt på denna vecka 20 liter blandat kalkvatten dvs den klara vätskan utan nån skillnad nån som bor i närheten med nån mirakel höjare?Kvittar om jag låter det droppa nattetid eller häller 2 liter rätt i Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Jag tror jag har sagt det förut, men kan säga det igen.Kalkvatten är ingen bra metod för att höja kalcium, speciellt inte i ett så stort kar som ditt där du har koraller som förbrukar det i rask takt.Köp en kalkreaktor, sen kan du använda kalkmixer till att fylla på kalkvatten med istället för ren osmos. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 16 september 2010 Författare Dela Postat 16 september 2010 jag har ju inte så många hårdkoraller så tycker inte det skulle hinna förbrukas så fort som jag tillsätter borde ju ana en höjning iallafall av ca efter så mycket kalkvatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 16 september 2010 Författare Dela Postat 16 september 2010 just nu tillåter inte ekonomin några köp av kalkreaktor eller kalkmixer så får ju försöka på annat vis så länge, får se om det dyker upp nån beg på guiden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 jag har ju inte så många hårdkoraller så tycker inte det skulle hinna förbrukas så fort som jag tillsätter borde ju ana en höjning iallafall av ca efter så mycket kalkvattenHej. Du är inne på fel spår. Precis som skrivits innan så kommer du inte att lyckas höja Ca med kalkvatten, det fungerar inte på det viset, det är inte därför man använder kalkvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 16 september 2010 Författare Dela Postat 16 september 2010 okej vad kan jag använda då förutom kalkreaktor eller det e att köra vattenbyten tills den kommer på topp igen? eller det finns nåt annat att höja med? ligger nere på 300 i ca nu så då får det väl bli vattenbyten ,mg kunde jag höja med pulver så trodde det skulle gå med kalkwasser med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Här har du ett exempel:http://www.drakfisken.se/product.php?id_product=1149 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 16 september 2010 Författare Dela Postat 16 september 2010 finns den i butik i skåne? hitta inte den hos zg iallafall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 16 september 2010 Författare Dela Postat 16 september 2010 ja nu e den beställd tack lagge , testar vi med den när den kommer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sardellen Postat 20 juli 2011 Dela Postat 20 juli 2011 i så fall skall du få ett kalciumvärde på runt 1000 ppm. Du skall ta en till tre matskedar till en petflaska på ca 2 liter. Fylla ända upp till korken, skaka och låta stå ett dygn ungefär. Vad använder du för test ?MVH LasseJag har nu blandat efter detta recept, men undrar hur jag ska dosera denna lösning från min 2L PET till mitt akvarium som är på ca 450-500L inkl sump. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 juli 2011 Dela Postat 21 juli 2011 Man använder det som påfyllnad för förlorat vatten (genom dunstning) och får kalcium och högre pH på kuppen. Du skall alltså hälla i försiktigt av denna lösning så att du ersätter dunstat vatten. Häll där du har bra ström och du skall inte hälla i "gojset". Receptet är avsett för mindre akvarium - ett så stort som ditt förlorar upp mot 4-5 liter på en dag. Men du får hålla ett öga på pH:t intialt kommer det att stiga. Har du inte för mycket biomassa i form av hårda koraller och om ph tenderar att sticka upp väl över 8,3 så ersätter du inte hela mängden avdunstat med kalkvattnet utan fyller som vanligt. I artikelarkivet skall det finnas en artikel om kalkvatten av mig. Om man har automatisk vattenpåfyllning av avdunstat vatten så finns en metod med att lägga kalciumhydroxiden i påfyllnadsdunken.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sardellen Postat 21 juli 2011 Dela Postat 21 juli 2011 Stort Tack Lasse.Det är 2a gången du hjälpertill på samma burk Kalkwasser Powder, då jag tog över vårdnaden för en blandlåda från Svedalaciklid som startade denna tråden :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joh3 Postat 26 juli 2011 Dela Postat 26 juli 2011 Hej.Nån som kan tipsa om var jag hittar inlägget om kalkvatten i påfyllnadsdunken? Läste Lasses Kalkvatten-artikel, men där var det inget om det. Nån som vet hur man löser problemet med kalkvattnets hållbarhet i en påfyllnadsdunk?/ Joh3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 26 juli 2011 Dela Postat 26 juli 2011 Hej.Nån som kan tipsa om var jag hittar inlägget om kalkvatten i påfyllnadsdunken? Läste Lasses Kalkvatten-artikel, men där var det inget om det. Nån som vet hur man löser problemet med kalkvattnets hållbarhet i en påfyllnadsdunk?/ Joh3Jag vet inte exakt vad du letar efter för inlägg men jag vet att jag diskuterat detta med Lasse i ett flertal trådar, t ex i min egen tråd från inlägg #205. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.