Gå till innehåll

KalkvattenProblem


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

Är det detta Aqua Crown Kalkwasser Powder

  • High Purity Calcium Hydroxide powder
  • Great for Kalkwasser Reactors
  • Precipitates phosphates and promotes the growth of stony corals
  • Available in 500ml, 1000ml, and 5l sizes.

Eller detta:

Aqua Crown Hy Carb

  • High Purity natural Ca granulate for fluidized bed Calcium Reactors
  • Po4 Free
  • Available in 2.5 and 7.5 kilo sizes. (5.5 and 16.5 lbs)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir knäpp , får fasiken inte upp ca alla andra värden verkar bra förutom detta kan blanda ihjäl mig med kalkvatten värdet rör sig icke har nog fyllt på denna vecka 20 liter blandat kalkvatten dvs den klara vätskan utan nån skillnad nån som bor i närheten med nån mirakel höjare?Kvittar om jag låter det droppa nattetid eller häller 2 liter rätt i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har sagt det förut, men kan säga det igen.

Kalkvatten är ingen bra metod för att höja kalcium, speciellt inte i ett så stort kar som ditt där du har koraller som förbrukar det i rask takt.

Köp en kalkreaktor, sen kan du använda kalkmixer till att fylla på kalkvatten med istället för ren osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju inte så många hårdkoraller så tycker inte det skulle hinna förbrukas så fort som jag tillsätter borde ju ana en höjning iallafall av ca efter så mycket kalkvatten

Hej. Du är inne på fel spår. Precis som skrivits innan så kommer du inte att lyckas höja Ca med kalkvatten, det fungerar inte på det viset, det är inte därför man använder kalkvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
i så fall skall du få ett kalciumvärde på runt 1000 ppm. Du skall ta en till tre matskedar till en petflaska på ca 2 liter. Fylla ända upp till korken, skaka och låta stå ett dygn ungefär. Vad använder du för test ?

MVH Lasse

Jag har nu blandat efter detta recept, men undrar hur jag ska dosera denna lösning från min 2L PET till mitt akvarium som är på ca 450-500L inkl sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man använder det som påfyllnad för förlorat vatten (genom dunstning) och får kalcium och högre pH på kuppen. Du skall alltså hälla i försiktigt av denna lösning så att du ersätter dunstat vatten. Häll där du har bra ström och du skall inte hälla i "gojset". Receptet är avsett för mindre akvarium - ett så stort som ditt förlorar upp mot 4-5 liter på en dag. Men du får hålla ett öga på pH:t intialt kommer det att stiga. Har du inte för mycket biomassa i form av hårda koraller och om ph tenderar att sticka upp väl över 8,3 så ersätter du inte hela mängden avdunstat med kalkvattnet utan fyller som vanligt. I artikelarkivet skall det finnas en artikel om kalkvatten av mig. Om man har automatisk vattenpåfyllning av avdunstat vatten så finns en metod med att lägga kalciumhydroxiden i påfyllnadsdunken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Nån som kan tipsa om var jag hittar inlägget om kalkvatten i påfyllnadsdunken?

Läste Lasses Kalkvatten-artikel, men där var det inget om det.

Nån som vet hur man löser problemet med kalkvattnets hållbarhet i en påfyllnadsdunk?

/ Joh3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Nån som kan tipsa om var jag hittar inlägget om kalkvatten i påfyllnadsdunken?

Läste Lasses Kalkvatten-artikel, men där var det inget om det.

Nån som vet hur man löser problemet med kalkvattnets hållbarhet i en påfyllnadsdunk?

/ Joh3

Jag vet inte exakt vad du letar efter för inlägg men jag vet att jag diskuterat detta med Lasse i ett flertal trådar, t ex i min egen tråd från inlägg #205.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...