Cyruz Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Hejsan!Vet att det är några här på forumet som kör med siemens logo för att styra sin utrustning...Jag har också planer på att bygga ett styrsystem baserat lpå en logo, är det någon som känner att han vill dela med sig av sina program så man kan få kika lite på dom, och eventuellt använda delar av dem för att slippa skriva allt själv från början??Till en början kommer jag nog mest bara styra vattenpåfyllning och ljus, samt kanske en matningsknapp för att stänga av pumparna en bestämd tid vid matning, men det kommer väl byggas ut mer med tiden. Citera
knabbuziak Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Programmet tror jag ska finnas att ladda ner gratis. Ska se om jag hittar några länkar. Citera
knabbuziak Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 http://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/en/logic-module-logo/demo-software/Pages/Default.aspx Citera
Cyruz Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 Jag tänkte mer på det program folk skrivit själva som ligger i deras logo, inte själva mjukvaran för programmeringen, den har jag.Men tack ändå =) Citera
Nordin Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Vars kan man få tag i en sån här logo ?. Hur pass avancerad är programmeringen, klarar man det med en mycket god dator vana ?. Citera
knabbuziak Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Jag har sett flera på amerikanska eBay (ebay.com). Men man får vara mycket noggrann med att kolla efter rätt modeller... Finns en uppsjö olika varianter med spänningar å liknande. För att få fler träffar kan du söka över hela världen, för de förekommer även frekvent på de europeiska sajterna. Vet nån vad de kostar nya? Citera
Cyruz Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 Går att köpa på t.ex. solar... tror du har mer nytta av relä-kunskap än datorvana, om du programmerar i läge "ladder" så är det som att rita ett elschema, där du sätter ut reläkontakter och relä-spolar och sedan sammanbinder dem. (enkelt förklarat) Citera
Nordin Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Suck! tänk att ja visste att ja skulle ha gått den där pörskans El Linjen istället för Industri!. Tror inte detta är nått för mig iallafall, såg att dom fanns på här på Elfa Citera
Hirez Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 men om man tittar på priset, hur lonar det sig om man jämfor med tex. profilux?Är det billigare? eller kanske mer avancerat ? Citera
Cyruz Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 För min del lönar det sig enbart för att jag kan få tag i den genom jobbet =) Citera
Hirez Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Ja, det kan nog jag också, men i vilket fall som helst brukar det inte vara billigt, om man tittat på vad ett astronomiskt ur kostar bara.. Citera
knabbuziak Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Styrenheterna kostade ju omkring 1500 på elfa, och sen kanske några påbyggnadsmoduler på det... Inte svindyrt, men undrar om det inte skulle funka lika bra med en dator och reläkort... Citera
Hirez Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 ! inte så farligt nu vet inte jag exakt vad man behöver, men för att enkelt styra belysning MED dimmer är det värt det!Någon som vet om det finns en sida för akvarister just för logo?skulle ju vara en bra ide att samla lite erfarenhet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.