Gå till innehåll

Fosfat i importerad sten


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Har nyligen slängt i ca 50KG sten i mitt akvarium som legat torrt ett bra tag. Vad jag förstått ska jag förvänta mig att de kommer läcka fosfat ett bra tag.

Det har stått i vattnet som är ca 27 grader (utan några pumpar igång ect) i två dagar nu, när kan jag förvänta mig att de börjar läcka fosfat? Gjorde precis ett PO4 test och resultatet blev under 0.1mg/l dvs under vad mätaren kunde visa (vet att jag gjorde rätt).

Hur länge bör jag vänta innan den bör spika upp om det nu är massa döda saker fast i stenen? Han jag köpte den av sa att den var behandlad ect innan det togs ut, dödade han allt och gjorde det rätt kan det betyda att stenen är redo att användas mer eller midre direkt?

Hur länge bör jag vänta innan jag kan säkerställa att den är ok?

Tack för hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vänta ett par veckor så att bakterierna kommer igång och bryter ner eventuellt organiskt material. Under den tiden borde den fosfor som finns i det organiska dyka upp som fosfat. Men tänk på att fosfat bara är en form av fosfor - det finns mängder av andra föreningar som innehåller fosfor och som inte går att mäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...