Gå till innehåll

Nya bilder


Ugglan_

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte om det blev bättre men dom sprakar lite mer nu :) hoppas du är nöjd ugglan och att någon lär sig något om hur man kan efterarbeta sina bilder:)

hkfisk3spny.jpg

Denna bild har är inte längre både under och överexponerad utan använder hela sitt spectrum... fixat med i PS-CS "image/adjustments/levels..." och sen drar man pilarna till ändarna av histogramet... efter det så använde jag "filter/sharpen/unsharpenmask..."tillsatt ögonenvar skarpa i framändan...

skivanemon2.jpg

Denna fick samma behandling med levels men sen la jag även på ett rosa-lila fotofilter(image/adjustments/fotofilter) för att få färgerna mer sprakande mot varandra(kanske fel men snyggt i mitt tycke iaf)...

skivanemonnr35zany.jpg

Denna bild fick alla 3 behandlingar levels unsharpenmask och fotofilter + en extra bonus nämligen "image/adjustments/'highlight/shadow'..." vilket jag använde för att jämna ut bildens ljus lite så den skulle se bättre ut helt enkelt :)

/Henrik

PS: kan knappt bärja mig tills der är dags med koraller i mitt lilla 50L kar jag just startade :)ett smakprovkan vara bilderna jag tog på min enda större fripasagerare som man hittar på http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&post id=3910797

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker orginalen är bättre. Man ska väl fånga djuren med dess rätta färg. Lite bordellvarning här.

Jag håller faktiskt med dig:) men jag överdrev lite bara för att ugglan skulle kunna se vilka otroliga skillnader efterarbete kan ge på bilder...

Vad jag menar var att man ska lägga sig så mycket som dom ser ut i verkligheten vilket oftast inte iaf för mig inteärsom korten då det är extremt svårt att få vitbalansen,ljusspridningen,osv.rätt från början... är man inte helt nöjd med en bild eller om maninte kan skapa perfekta fotoförhållanden så är efterarbete ett perfekt tillfälle att fixa till detta (exempelvis en lite mer "svensson" kamera även som ugglan somhar en proffskamera är nästintill omöjligtatt ta perfekta bilder redan från början)... det finns ju nästan ingen proffs fotograf som inte gör någon form avefterarbete på nästan alla bilder :) tex så är det nästan alltid så att man måste lägga på ett blåttfotofilter antingen på kameralinsen eller i datorn för att få bra ljus om man inte kan modifera vitbalansen i kameran (om man intefotograferarmed blixt vilket är jobbit i akvarier om man inte har 1 eller flera externa blixtar som man kan sätta uppe vid vattenytan)...

Edit : hade satt ett utan före blixten vilket skulle vara med ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har då aldrig ens fotat med blixt i akvarier det tar bort så mkt i den verkliga färgen på fisken..

fast det är sant man kan aldrig få de rätta färgerna utan att manipulera antingen i kameran eller i datorn oftast sköter jag det direkt i kameran för att få det så likt som mitt öga säger att det ser ut.. smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...