Gå till innehåll

hjälp !!!kh skjutit i luften


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

haft problem med mitt ca vilket legat lågt så fick köpt en kh höjare som heter calcium pro instant från grotech och har tillsatt detta några dagar o mätat ca vilket har ökat men ligger fortfarande runt 350 och nu verkar vattnet mättat och kh gick i höjden , kunde inte se någonstans på spannen med ca höjaren att kh skulle följa med uppåt vid tillsättning , kan man få ner kh utan en massa vattenbyte och hur kan vattnet vara mättat redan av ca höjaren fast värdet e lågt ännu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att lista ut vad som hänt utan att veta vad Grotechs Calcium Pro Instant består av. Min första gissning skulle vara att det är kalciumklorid och det stöds också av att Grotech säljer det som kalciumdelen för Ballingmetoden. Men då borde inte KH stiga vid tillsättning, om något skulle man kunna tänka sig att det istället skulle sjunka p g a förlust via abiotisk kalciumkarbonatutfällning.

Men är det inte klokt att sitta stilla i båten och se vad som händer med akvariets invånare? Vill du sänka KH så är det världens enklaste - det är bara att försiktigt tillsätta en syra som t ex saltsyra som neutraliserar lite av alkaliniteten. Vill du ha doseringar för saltsyra så kan jag räkna på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja saltsyra har man ju inte hemma ändå....

starkaste syran hemma är ättika och det gör väl ingen skillnad , frågan är ju mest hur vattnet kan vara mättat då jag har samma värde idag som igår ,fast jag igår tillsatta mer grotech höjare.... därför jag blev fundersam idag och tog lite fler värden , har dock tillsatt kalkvatten innan jag började med grotechs höjare men det visade aldrig någon höjning i ca men kan det ha mättat vattnet tro ändå utan höja ca

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det finns ju en klart lägre halt karbonater (KH) än halten av kalciumjoner i saltvatten. Därmed kommer att KH att stiga mycket snabbare än kalciumhalten när man doserar ett balanserat kalcium-alkalinitets-supplement som t ex kalkvatten eller Balling. På samma sätt faller KH mycket snabbare än kalciumhalten när kalkalger och koraller växer till. Därmed är KH det viktigaste att mäta rutinmässigt doseringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag har haft kh på 9 innan fast ca och mg var låga ca 300 och mg 1050 då

Jag kan inte säga att jag förstår vad som har hänt men i och med att du har rätt så låg magnesiumhalt så torde det vara svårt (omöjligt?) att hålla höga nivåer för både KH och kalcium - de skulle spontant falla ut som kalciumkarbonat. Tillsats att mer kalcium i form av t ex kalciumklorid (som jag tror det är i Grotechprodukten) borde därmed inte leda till någon höjning och dessutom en KH-sänkning. Men nu verkar du se en KH-höjning vilket jag inte begriper om KH inte redan var högt före tillsatsen av produkten (= ingen höjning).

Men jag tror du borde börja i andra änden och först höja magnesium innan du försöker höja kalcium. Ett råd som som ju ständigt syns här på SVG är också att dubbelkolla sin salthalt mot en annan bevisat OK saltmätare när alla värden är låga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ju höjt mg till 1300 innan jag började med ca höjningen värdena jag skrev var de jag hade innan jag började höja nåt.

kh idag låg på över 16 vad saliferts test visade

det är detta jag inte förstår skriver mitt händelse förlopp här

innan några höjningar var värdena ph 8 ,mg 1050, ca 300 ,kh 9

efter första justering då jag justerade mg tills den blev 1300

nästa justering jag gjorede var att tillsätta kalkvatten i flera veckor utan att ca höjdes så då köpte jag grotechs och slängde i då började ca stiga första gången till 320 och andra gången till 350 och tredje gången hände inget det var nu jag kollade mer eller mindre alla värden och fick då ph 8

mg 1300, ca 350, kh över 16 , begriper inte detta ,,, varför höjdes inte ca mera utan bara kh som blivit högt ? min slutsats var då att vattnet är mättat så det är kalkutfällning men borde då inte ca ligga högre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du haft kalkutfällning så hade KH sjunkit. Tog du KH:t när du slutat med kalkvattnet? Vet du vad KH var när du började med Grotech? På mig låter det som en KH höjning pga av kalkvattnet. Om nu Grotech bara innehåller kalciumklorid så skulle jag fortsätta med detta för då kommer ditt KH att sjunka. Jag hatar dessa preparat där man inte vet innehållet!

Ta en spann med akvariumvatten och mät Ca och KH. Dosera i Grotech och mät vad som händer. Upprepa detta tills du blir nöjd eller ser att Grotech också höjer KH. Jag tror att du kommer att få ner KH:t med grotechdoseringen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där kan vara ett problem till dina mätningar.

Det står på burken hur mycket av pulvret höjer värdet med hur mycket (typ en skopa höjer ca med 10ppm/100 liter vatten)?

Följ den instruktionen isf.

Ca ska man väl helst inte höja mer än 10-20 om dagen.

Det tar även i regel ett tag innan allt blandat och stabiliserat sig ordentligt efter buffring.

Mät och buffra ena dagen, dagen efter mäter du igen och buffrar vid behov osv osv...

Mät först buffra sen, inte tvärt om.

Långsamma förändringar ger bäst resultat och är betydligt skonsammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

följde lasses råd då det verkade vettigt och testet kom fram till att kh höjs inte av grotechs medel utan bara ca som ökar så fortsätter tillsätta då i hopp om när ca ökar så minskar kh dock fortsätter jag med mindre doser

Eftersom jag rört till det så i tråden - kan KH-höjningen ha kommit från kalkvattnet före Grotechspulvertillsatsen eller steg KH efter att pulvret tillsats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...