Gå till innehåll

Hur lyckas med Caulastrea furcata?


Speedster

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag behöver lite tips och ideér om hur man lyckas med Caulastrea furcata, har haft ett gäng genom åren men de skrumpnar alltid ihop och dör för mig tyvärr.

Jag gillar korallen så nu efter många år tänkte jag försöka mig på en igen och köpte den. Det har nu gått 4 dygn och den är fortfarande ihopskrumpen och bubblar inte sådär fint som den gjorde i butiken.

När lyset är släkt så kommer det iaf fortfarande ut tentakler och jag matar den med lite flingfoder och formula 1 pellets, är det bra eller dåligt?

Vattenvärdena är ok vad jag kan mäta mig till, andra stenkoraller mår bra och växer.

Någon som har lite tips?

Såhär ser den ut nu:

post-1559-14468920482047_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte vad jag sett men samtidigt så har jag ju Heniochus acuminatus i akvariet o den ska ju vara lite lömsk men jag har aldrig sett den picka på den.

Just nu står den ganska högt upp i akvariet för att jag ska kunna mata den med handen på natten. Iom det får den ganska mycket ljus då det sitter lysrör samt 400w mh över akvariet.

Den står heller inte speciellt strömt. Jag hade gärna sett att den växer och slår ut för det är ett trevligt tillskott bland sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre olika sorter av denna, och enligt mig är de väldigt tåliga. fick ett gäng turkosa med posten för ett tag sen och de var rätt slagna men tog sig på en vecka igen. jag brukar mata mina med mysis eller krill annars lever de väldigt bra på ljuset.

har du möjlighet att testa att mata med något annat än flingfoder så testa det.

att sätta den så högt upp med sådan stark belysning kan kanske också vara problemet. jag har en dimmbar 400w mh över min kub och jag har dimmat ner den till ca 300w. har mina på tre olika ställen i akvariet, botten, mitten och högt upp och alla mår bra. men den kanske itne är vad vid så stark belysning så testa annars att flytta ner den och sedan kasnke gradvis flytta upp den till önskad plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror säkert att din Heniochus kan vara boven. Räcker med att de pickar rätt sällan för att de inte ska slå ut.

Jag hade i mitt gamla kar två palettkirurger som åt upp båda mina calustreor. I det akvariet jag har nu har jag 3 palettkirurger och de ser inte ens åt korallerna så det är lite från individ till individ. Men håll koll på fiskarna.

Mata behövs inte jag har aldrig gjort det och mina calustreor växer så det knakar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...