Gå till innehåll

Efter tre veckors semester kommer vi hem och nästan allt har dött! All hjälp är välko


Rekommenderade inlägg

Kom hem igår från en tre veckors resa i Thailand. När vi kommer innanför dörren ser vi att alla fiskar är döda, slemmalger överallt, på pumpar sten, koraller, rörmaskar ja allt. Koraller, sandsjärna, erimiter och rörmaskar levde men mår inte alls bra. Har flytat över allt som fick plats i ett litet karantänskar på 20 liter. Laddade direkt en saltblandning på 30 liter och testade vattnet. Alla tester visade total höga värden, ja hela karet va gift.

Innan jag åkte köpte jag en foderautomat som ladades och stäldes inn på matning tre gånger per dag i små doser. När jag kommer hem har akvarievakten fält ner rsm locket såföderautomaten ligger i vattnet. Hon har även fortsat matta med frysfoder ca tre dagar i veckan fasten fiskarna dött en efter en.

Vad bör jag nu göra av allt? Har en fundering på att göra ett 100 procentigt vattenbyte men är osäker. All hjälp är välkommen!

Tack på förhand/ Alex

Min tråd hitar ni här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34448

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var ju nåt possitivt, kunde ha varit rätt illa om de legat i o grott.

Jag skulle byta 100% rakt av, ser faktiskt ingen fördel med att dela upp de hela om man inte har annat än sten kvar.

Då får man ut det mesta junket ur vattnet och så slipper man använda lika mycke salt för att uppnå samma effekt(%).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter inte kul som dom andra sagt byt allt vatten ut med allt och försök att tvätta stenen i nytt vatten typ i en balja doppa dom upp och ner och byt vatten och sen gör om samma procedur igen så du sköljer ut stenen ! Kommer ju att gå en del salt och vatten men det är väll en liten peng i vad du förlorat.

Sen är det bara att starta om från början och försöka få bra värden i karet igen innan du kan i med något nytt.

Glöm inte rensa i sumpen och ev filtermedia mm.

Du ska vara glad att inte batterierna legat 3 veckor i saltvattnet för då kunde du slängt allt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden, precis som den levande stenen, kommer ju behöva lite tid på sig att återhämta sig. Eventuellt kan man slamma ur den, och bli av med en massa restprodukter, nya som gamla, men samtidigt utarmas den bakterieflora man har där mer. Och den kan ju vara lite fattig redan menar jag. (Jag hade virvlat upp så mycket skit jag kunde och städat ur sanden i samband med en omstart som den här...)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...