Gå till innehåll

polyesterplast i saktkar ?


nemo

Rekommenderade inlägg

Mors Nemo!

Jag har byggt ett hörnkar i MDF som jag plastat invändigt med Polyester och glasfiber, har visserligen inte fyllt det med vatten skarpt ännu men det fungerar fint.

Det enda man kanske bör tänka på är väl att när plasten härdar så dunstar ju lösningsmedlet i plasten och det bildas små (mikroskopiska) porer i plasten som på sikt kan släppa igenom saltvattnet. Samma fenomen som på båtar, osmos. Enklast att lösa dettaär ju att täta plasten med ett ytlager med tex TopCoat men det innehåller ju lösningsmedel det oxå. Är kanske onödigt men jag använde Epoxy som tätlager för att vara på säkra sidan. Saltvatten har en otroligförmåga att tränga igenom saker.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående främmande ämnen i akvariet. Tittade på hur man kan göra egen "LS" med snäcksskalskross och cement. Undrar om all cement är lämplig till detta och ofarligt för karet? Antar att det inte vore så begåvat att tvätta cementen först smiley2.gif. Ursäkta om jag vidgade ämnet lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt ett hörnkar i MDF som jag plastat invändigt med Polyester och glasfiber, har visserligen inte fyllt det med vatten skarpt ännu men det fungerar fint.

Det enda man kanske bör tänka på är väl att när plasten härdar så dunstar ju lösningsmedlet i plasten och det bildas små (mikroskopiska) porer i plasten som på sikt kan släppa igenom saltvattnet. Samma fenomen som på båtar, osmos. Enklast att lösa dettaär ju att täta plasten med ett ytlager med tex TopCoat men det innehåller ju lösningsmedel det oxå. Är kanske onödigt men jag använde Epoxy som tätlager för att vara på säkra sidan. Saltvatten har en otroligförmåga att tränga igenom saker.

Intressant kan du ej berätta lite mer vad som behövs det är ju lätt att jobba med trä men att plasta hemma skall man nog ej göra luktar ju starkt.

hur mycket glasfiber behövs och hur tjockt skall det vara. vad behövs för att täta det hela etc etc

Alla fakta, ingridienser och normer tycker jag vore trevligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har byggt en bakgrund i glasfiber (av BTN-typ). Den sitter i mitt åttkanstakvarium och jag har borrat små hål i den vör att kunna ha alla pumpar bakom. Jag körde väl lite "Trial and error"-modell efter att jag vet flera sötkar som går med samma material. Allt funkar bra i mitt kar (har haft bakgrunden i typ tre år. Fiskar, koraller och en anemon verkar trivas bra tillsammans med materialet. Jag kan ta ett kort på min bakgrund och skicka in om ni är intresserade av hur det kan komma att se ut (full i kalkalger etc.)

//Andreassmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt ett hörnkar i MDF som jag plastat invändigt med Polyester och glasfiber, har visserligen inte fyllt det med vatten skarpt ännu men det fungerar fint.

Det enda man kanske bör tänka på är väl att när plasten härdar så dunstar ju lösningsmedlet i plasten och det bildas små (mikroskopiska) porer i plasten som på sikt kan släppa igenom saltvattnet. Samma fenomen som på båtar, osmos. Enklast att lösa dettaär ju att täta plasten med ett ytlager med tex TopCoat men det innehåller ju lösningsmedel det oxå. Är kanske onödigt men jag använde Epoxy som tätlager för att vara på säkra sidan. Saltvatten har en otroligförmåga att tränga igenom saker.

Intressant kan du ej berätta lite mer vad som behövs det är ju lätt att jobba med trä men att plasta hemma skall man nog ej göra luktar ju starkt.

hur mycket glasfiber behövs och hur tjockt skall det vara. vad behövs för att täta det hela etc etc

Alla fakta, ingridienser och normer tycker jag vore trevligt

Jag gjorde ett kar för ca 15 år sedan i spånskiva & plast.

22mm spånskiva som spikades till en låda 120x60x60.

plastades med 3 lager polyesterplast/glasfiber.

sticksågade ut ett hål i fronten sparade ca 3 cm runtom. silikonade en 8mm ruta. Avgiftning av plasten fylla / tömma x antal ggr.

Idetta hade jag ettgäng diskus i ca 5 år.

EDIT/ Håller på med ett likadant projekt i garaget just nu.

Kan återkomma med bildernär jag kommit lite längre. & visst luktar starkt som f*n så ett garage & gasmask rekomenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 år senare...

Laminatepoxy men läste inatt att den inte tål vatten men snurrade in på nordiska ciklidsällskapets forum och fick en hel del träffar på polyester.

Var det inte bakgrunder så var det akvarier, grottor och mycke annat så gjutpolyester från biltema verkar fungera i akvarie om den får härda ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...