milk Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 Hej!försöker få min maximamussla att fästa sig på en sten men den hamnar alltid i sanden efter några dagar, har hört att de helst inte ska vara i sanden för parasiter osv, är det sant? får kanske tvånglimma fast den om inte annat :-) Citera
Reuben Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 Finns vissa som har dom i sanden och klarar det fint, men har man otur med parasiter kan musslan vara tom över en natt om de borrar sig genom skalet :/ Citera
milk Postat 13 oktober 2010 Författare Postat 13 oktober 2010 ja det är den känslan jag fått också och då är det ju som gått som kört.bortmaskar kan också vara en sak att tänka på.men har sett många som har dem i sanden men efter lite mer letande av info förstår jag att de föredrar med stenigt än sandigt. får sätta den på "sin" plats ännu en gång och hoppas den fäster snart :-) Citera
a.nilson Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 Brukar göra en "skål" av korallim som musslan står i ovs om den står i sand eller på sten. Citera
milk Postat 13 oktober 2010 Författare Postat 13 oktober 2010 Det vart ju smart.går det också att gräva ner en bit sten som den sedan fäster sig på?är själva problemet med dessa "sönderätna" musslar att foten inte har något fäste som gör att parasiter och makskar kan ta sig in? Citera
a.nilson Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 Det vart ju smart.går det också att gräva ner en bit sten som den sedan fäster sig på?är själva problemet med dessa "sönderätna" musslar att foten inte har något fäste som gör att parasiter och makskar kan ta sig in?Om/när mina blir angripna så har det varit borstmaskar som kommer underifrån. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.