Gå till innehåll

Nori


adddo

Rekommenderade inlägg

Köpte nori igår eftersom kirurgerna käkat upp ALLA alger i mitt kar (hade en hel del).

Men jag har en fråga. Hur länge låter jag Nori'n ligga i karet? Låter jag det vara kvarr tills det är uppätet och direkt i med ny då? Hur påverkas vattenvärden av att konstant ha Nori i karet?

Eller ska det bara ligga i nån timme om dan?

Hur gör ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar ett tag innan de fattar att det är mat, om de är vana med flingfoder, så kan du riva eller klippa det så det blir småbitar. Mina kastar sig över det, jag brukar riva av remser som jag sticker ner till dem. Då kan man ge större remser till de stora fiskarna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag låter det vara i tills dom ätit upp sen beror det ju på hur mycket du lägger i jag brukar ge dom så att det räker ca två tre timmar.

Ge dom några gånger i veckan låter mina vara utan några dagar så gör dom även lite nytta på stenen så att dom får aktivera sig själva annars blir dom lata å äter bara nori

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag testade en rolig sak igår.. jag har köpt julian sprungs torkade alger...satte i 2 st ark.. bara för att testa hur lång tid det tog för dom att äta upp det jag har 6 kirurger och 1 imperator.. på 20 minuter var allt helt rensat... ganska otroligt faktiskt..smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett helt ark låter lite mycket... När jag matade mina kirurger så blev det bara slamsor av de delar av arken (5 x 5 cm storlek) som jag matade med. Norin löstes upp i vattnet.Jag gav upp efter ett par tillfällen då kirurgerna inte förstod att det var mat och inte ville skräpa ner karet.

Men jag kommer försöka igen. En idé är att kanske göra flingfoder av norin... Svälta rackarna lite och få dem att vänja sig vid det nya fodret?

Attans vad jag saknar min Imperatorsmiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...