Gå till innehåll

6 månader gammalt saltvatten


JonWil

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader.

Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten.

Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel?

Karet är som sagt på 70liter

Jag använder en Rio Nano skimmer som skummare

cirka 9 kilo levande sten

Pumpen pumpar 800l/h

Använder lysrör, exakt vad vet jag inte men bad om ett anpassat för salt i butiken, mitt sötvattens akvarium lyser dock "mer" och har ett blåare ljus medans det i saltet är mer mysigt och gult.

Invånare

1 putsarräka utan klor(fullvuxen)

2 små clownfiskar (cirka 3cm långa, har inte växt på 4 månader)

1 Blennid(6cm lång)

1 grön clown goby(5mm lång)

Jag hade en eremitkräfta, men när jag släppte i honom i karet borrade han sig rakt ner i korallkrossen och försvann, han har inte kommit upp sen dess. (Ungefär 12h sedan)

Alla halter i karet är som dom ska och alla djur mår bra

Min levande sten ser dock inte så levande ut. Jag lade till 1kg med kelp alger på, men dessa dör sakta men säkert och sprider sig inte.

Jag vill fylla upp "tomheten" i karet med lite skivanemoner, är detta möjligt ? bör jag byta ljus innan ? Sedan vill jag självklart ha en mjukkorall eller 2, kan dessa bli för stora för mitt lilla kar ?

Jag lägger upp en bild på karet så fort jag fått tag i en kamera.

Tack på förhand! /Jon

Ändrat av JonWil
Länka till kommentar
Dela på andra sidor