Gå till innehåll

6 månader gammalt saltvatten


JonWil

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader.

Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten.

Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel?

Karet är som sagt på 70liter

Jag använder en Rio Nano skimmer som skummare

cirka 9 kilo levande sten

Pumpen pumpar 800l/h

Använder lysrör, exakt vad vet jag inte men bad om ett anpassat för salt i butiken, mitt sötvattens akvarium lyser dock "mer" och har ett blåare ljus medans det i saltet är mer mysigt och gult.

Invånare

1 putsarräka utan klor(fullvuxen)

2 små clownfiskar (cirka 3cm långa, har inte växt på 4 månader)

1 Blennid(6cm lång)

1 grön clown goby(5mm lång)

Jag hade en eremitkräfta, men när jag släppte i honom i karet borrade han sig rakt ner i korallkrossen och försvann, han har inte kommit upp sen dess. (Ungefär 12h sedan)

Alla halter i karet är som dom ska och alla djur mår bra

Min levande sten ser dock inte så levande ut. Jag lade till 1kg med kelp alger på, men dessa dör sakta men säkert och sprider sig inte.

Jag vill fylla upp "tomheten" i karet med lite skivanemoner, är detta möjligt ? bör jag byta ljus innan ? Sedan vill jag självklart ha en mjukkorall eller 2, kan dessa bli för stora för mitt lilla kar ?

Jag lägger upp en bild på karet så fort jag fått tag i en kamera.

Tack på förhand! /Jon

Ändrat av JonWil
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har hållt liv i dina clowner i 3 månader och resten av den besättningen så är det nog inga större fel på din levande sten. LS kan se väldigt olika ut och alla har inte tur och får med massa "liftare" i form av levande saker, det viktiga är bakterie floran.

Du bör nog kolla upp din belysning, dom flesta är ute efter ett vitare eller blåare ljus (och mycket ljus). Tumregeln om man ska kunna ha dom flesta koraller är runt 1 watt per liter.

För bara mjuka så behöver du inte ta i så mycket.

Vad ger du för mat till dina clowner? Jag har gett Formula 1 och Formula 2 pellets och mysis till min clown som jag tog över för att den höll på att svälta ihjäl och den har blivit rund o fin igen ganska fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom får TetraMin i små doser 2ggr/dag och frysta mygglarver varannan dag, dom växte till en början, rätt fort också, men nu står dom still; ringde butiken och personen jag pratade med sa att dom inte blev större än 3 cm.

Kan detta stämma ?

Blenniden, räkan och gobyn får sea veggies alternativt fryst löjrom varannan dag.

Blenniden är riktigt rund om magen och räkan likaså, den gröna clowngobyn bara ligger på en sten hela dagarna och är väldigt smal då han är liten nog för att försvinna i munnen på blenniden när den "tvättar" honom.

Åker till stockholm och triton akvarium nästa vecka för att inhandla skivanemoner och en mjukkorall för att se om jag lyckas hålla dom vid liv. Lyckas jag med detta beställs en anemon åt clownfiskarna.

Behöver jag mer levande sten? Som det är nu täcker den levande stenen ungefär 25% av volymen i akvariumet. Och dom har nog bättre sten på triton än på lilla butiken här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...