Mattias Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Köpte en korall idag, och när jag skulle stoppa i den såg jag små platta ovala djur på korallen. Inget jag vill ha i burken tänkte jag, men hur fxxn skall jag få väck dem ? Testade ett snabbt dopp i sötvatten och vips, så släppte säkert ett hundratal odjur från korallen. Nu till min fundering, hur tar korallerna ett sådant dopp ? Det var en euphyllia, just nu är den ihopdragen och surar. Så ja gkan eg inte säga hur det gick, mer än att plattmaskarna försvann Citera
atropos Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Det fungerar utmärkt att sötvattensdoppa dom .jag har själv gjort det med många av mina koraller när jag fick nakensnäckor.visst drar dom ihopa sig och kan hålla sig ganska risiga ett bra tag .jag sötvattensdoppade en sten med knappar på för ca 1 månad sedan och den har varit ihopdragen sedan dess.Men i förra veckan började dom öppna sig igen .Ett utmärkt sätt att bli av med ohyra tycker jag !!! Citera
Reuben Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Hur länge är ett snabbt dopp? 1minut? 5 sekunder? Tänkte att det kan vara bra att veta längre fram Citera
NiXoN Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Jag har sötvattensdoppa vissa LPS och det verkar funka med rätt korta dopp, SPS reagerar dock sämre på sötvatten.Vissa har lyckats även med den bedriften men det är inget jag rekomenderar.//NiXoN Citera
atropos Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Hur länge är ett snabbt dopp? 1minut? 5 sekunder? Tänkte att det kan vara bra att veta längre fram För min del är ett sötvattensdopp över på ca 5 sek .jag tar en spann men samma temp som akvarievattnet och doppar ner korallen och rystar runt den några varv sen upp i en annan spann med saltvatten igen . Citera
-=Mr_B=- Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Utan att ha provat, så har jag läst mig till att somliga rekomenderar att man "stör" korallen så den har dragit 'ihop sig' innan man sötvattensdoppar, ni som har provat, vad är er åsikt, baserad på erfarenhet?B! Citera
NiXoN Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Jag gör det så fort jag skall flytta LPS, det blir skonsammare för korallen(speciellt om man behöver lyftan den ovan vatten).Annars är risken rätt stor att man skadar vävnaden på koraller med större polyper.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.