Gå till innehåll

fiskar till 300l


ralle1424

Rekommenderade inlägg

Innan du fortsätter i de banorna så rekommenderar jag dig att läsa igenom de två klistrade trådarna i detta forat:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=79

Läs också gärna igenom de trådar som finns i forumsdelen, ställ dig också gärna frågan varför du vill ha anemoner. Många som har sett "Hitta Nemo" kommer in i hobbyn med en idé om att skaffa clowner, en anemon och en "Doris" för att det är så sött/coolt eller what ever. Inte för att jag säger att du har de tankarna, men just anemoner kan göra det lite problematiskt om man inte har ett väl fungerande system och vidtar de åtgärder som man bör innan man skaffar en anemon.

Med detta negativa inlägg vill jag ändå önska dig lycka till och hoppas du tar mitt inlägg på rätt sätt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga anemoner där det är stark cirkulation i naturen.Men t.ex kirurgfiskar.

Och de finns inte där det är låg cirkulation. Samma är det med koraller. Vissa finns bara i områden med låga näringsvärden eller stark vattencirkulation. Andra vill ha mer näring i vattnet eller finns där det är lägre cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag minns så fanns det ett rätt stort område på någon av Similan-öarna där det var rätt så kraftig cirkulation, där det var helt täckt av anemoner och väldigt många clownfiskar.

Inte så att det var strömt så att man hade svårt att hålla sig kvar, men dock rätt så bra rörelse i vattnet. :)

*Edit: Likt detta:

http://www.oceanfootage.com/video_clips/NH05_959

eller detta:

0Nxhx0YiNZo

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...