Gå till innehåll

Lite rådgivning om kar


Gurky

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag skulle behöva lite rådgivning.

Valen står mellan att köpa ett begagnat saltkar (inkl alla tillbehör) eller att måttbeställa ett kar och skaffa alla tillbehör separat.

Det begagnade skulle gå för 7800kr och är ett Fluval Vicenza 260. Någon som vet om det är ett bra kar? Hur länge har modellen funnit? Är ju lite svårt att veta hur länge karet har varit i bruk hehe.

Det nya (70x70x50) skulle jag få hyffsat billigt ändå, räknar med ca 10000kr inkl alla tillbehör.

Jag har stora problem med hur jag ska göra...vad skulle ni göra om ni var i den här situationen?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De beror ju på ett par saker i mina ögon, det begagnade systemet, köper du den privat eller från en butik (dvs har du någon garanti alls), om det är privat skulle jag nog tacka nej direkt då man inte riktigt vet vad man får mer än det lilla man ser när man hämtar upp den, och är det någon kompis kan det bli ganska awkward om något skulle hända direkt med den ^^.

Sen om du tycker om utseendet på Fluval Vicenza 260, är ju en bågad möbelakvarium. Är det inte precis det du är ute efter så skulle jag satsa på den nya så kan du få den precis hur du vill med mått, val av glas etc .

För att spara 2200kr på något som lär kosta dig typ 25,000 på ett par år (om man nu går efter 100kr litern regeln) så tycker jag det är bättre att satsa på precis det du vill ha istället för att nöja sig för något man hittat lite billigare, självklar förutsätter detta att du har råd att lägga pengarna.

Ser även nu att det inte ingår en skummare, då har du ännu en tusenlapp du behöver lägga mer eller mindre direkt.

Intressant skulle dock vara vad det är för ljus i akvariet som medföljer då det är en av dom få stora kostnaden vid nystart.

Skummare, Belysning o karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Reuben här jag, gå efter din magkänsla å slå till på det du hellst utav allt vill ha.

Finns för och nackdelar med båda valen som jag ser det. men jag tycker det var dyrt för ett akvarium utan ls,skummare å sand. Skummare runt 1500-2000 spänn (beroende på nytt eller beggat) Levande sten ca 150kr/kg hos butik, billigare begagnat, sand är lite olika vars man kollar.

så om du köper sten från butik blir de nästan 4000;- + skummare för säg 1500 spänn, då är du uppe i halva priset på ditt måttbeställda kar :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förklarar det :).

Då känns det inte riktigt som en så hemsk affär som det gjorde innan, men mycket hänger ändå hur mycket du tycker om just den typen av akvarium. Men för att få lite mer ljus på vad det är för pris han ger dig sakerna för så listar jag ca nypris på sakerna han säljer.

Akvariumet helglas nytt

http://www.pwss.se/product.php?productid=21&cat=631&page=1

Vävd kostar ca 2000kr och med raka rutor kostar ca 1500kr men det beror på vad du tycker är snyggast, personligen tycker jag vävd är snyggare men det är mycket svårare att ta bilder med vävt akvarium samt lite lättare att repa vid rengöring.

ljusramp

Nu kanske jag har helt fel, han kanske har bytt ut belysningen men standard belysningen till den är 2x39W t8 rör. Är inte värd mer än några hundralappar i mina ögon iaf.

Säg Max 500kr för likvärdigt nytt

Bänk

Här har du det som kan vara av värde, vill du ha ett möbelakvarium och inte är så händig så är bänken guld. Men att bygga något eget och sedan täcka den i 4 skivor av MDF och måla blir riktigt snyggt med och kostar inte mer än typ 1000kr.

sump

köpte mig ett 112L akvarium på Hornbach för 350kr för några veckor sedan, fungerar perfekt som sump, behövde endast silikonera några glasskivor och klart.

kostade mig totalt 600kr men då hade jag inte silikon, glas/plast för att dela in den (ville ha 4 fack då jag ville ha ett fack för karantän)

returpump

En bra sådan kostar kanske 400kr för ett akvarium i din storlek.

cirkulationspumpar.

Eftersom du skriver pumpar gissar jag på två stycken medelkvalitativa vilken kostar kanske en 7-800kr nytt.

Så totalt får jag det till ca 5000kr, nu chansar jag på mycket saker och har inte räknat med lite småsaker som rör etc till sumpen men det känns inte som någon jättebesparning.

jag skulle byggt ett eget paket, det blir lite dyrare MEN det blir precis som du vill ha det :).

Lycka till! Meddela oss hur du gör

EDIT: Shit va man babblade på, inte bra när man ligger hemma sjuk ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...