Gå till innehåll

Mandarinens fenor attackerade av clownfisk (ocellaris)


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Är väl inte så mycket att göra egentligen, men tänkte fråga er kunniga om fenorna kan växa till sig igen då min mandarin har blivit attackerad och fått ett par hål i några av fenorna.

Först blev bakfenan utsatt, men nu idag ser jag att även en ryggfena saknar en bit.

Har ett litet kar på 31 liter och i karet fanns från början två clowner, redan från början var den större clownen ofta på den lilla, vilket han fortfarande är, men där märker man inte av några nya skador eller men på den lilla.

För drygt en månad sen introducerade jag en mandarin, han äter bra, inledningsvis enbart fryst artemia, men igår tog han för första gången också fryst mysis.

Tyvärr ger sig den stora clownen på mandarinen också, jag har inte själv sett clownen attackera mandarinen bortsett från då han precis släpptes i karet, det jag däremot har sett är att clownen gärna markerar genom att simma mot honom och ibland simma så hans kropp nuddar mandarinens.

I mitt kar har jag även en putsarräka, inte kan väl räkan vara boven i dramat?

Har läst om några som haft framgång när de separerat ett par fiskar under en vecka och sen låtit de vara tillsammans igen, men det lutar åt att jag lägger ut honom i en bytesannons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ingen saltvattensexpert då jag själv håller på "pluggar" innan jag ska skaffa mitt kar men jag är en erfaren sportfiskare och har även sötvattensakvarium. Så länge skadorna inte nått roten av fenan så kan dom växa ut igen. Det är dock stor risk att dom inte ser precis lika dana ut som dom gjorde förr. Jag skulle gissa att anledningen till att dom attackerar din mandarinfisk är för att ditt akvarium är så litet och ditt clownpar kanske har fått ungar och försvarar sitt revir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en mandarin som då och då får lite pisk av mitt clownpar när han kommer för nära deras ägg. Han repar sig ganska kvickt därefter. Kan ta några dagar innan fenorna är ok igen men som sagt, det är nog ingen fara i ditt fall iheller. Desto viktigare att han äter som han ska och inte tappar färg (som min gjorde ett tag när dvärgkejsaren inte lämnade honom ifred).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ingen saltvattensexpert då jag själv håller på "pluggar" innan jag ska skaffa mitt kar men jag är en erfaren sportfiskare och har även sötvattensakvarium. Så länge skadorna inte nått roten av fenan så kan dom växa ut igen. Det är dock stor risk att dom inte ser precis lika dana ut som dom gjorde förr. Jag skulle gissa att anledningen till att dom attackerar din mandarinfisk är för att ditt akvarium är så litet och ditt clownpar kanske har fått ungar och försvarar sitt revir.

Okej, låter bra, bara att hoppas att de tar sig, tyvärr har ytterligare en fena blivit attackerad. Förmodligen beror det på precis som du säger storleken på karet.

Jag har själv en mandarin som då och då får lite pisk av mitt clownpar när han kommer för nära deras ägg. Han repar sig ganska kvickt därefter. Kan ta några dagar innan fenorna är ok igen men som sagt, det är nog ingen fara i ditt fall iheller. Desto viktigare att han äter som han ska och inte tappar färg (som min gjorde ett tag när dvärgkejsaren inte lämnade honom ifred).

Nä färgen tappar han inte, bara på kvällen när allt är släckt men det har jag förstått är normalt.

Jag överväger snart att lägga ut en annons på clownen om jag inte skaffar ytterligare ett litet nanokar i veckan.

Men det är tråkigt att se att mandarinen far illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...