Gå till innehåll

Nya Acropora som toppskador?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag köpte några små Acropora igår. Hos säljaren har det varit lite höga näringsvärden och det verkar ha lett till att två av kolonierna har en skadad topp och de är lite mörka.

Vad gäller de skadade topparna - borde jag göra någonting åt dem t ex bryta av den delen av grenarna så att det inte sprider sig? Eller kommer dessa vitnade toppar av reparera sig själv om korallerna trivs i mitt system (där uppenbarligen andra Acropora och Montipora växer till fint och börjar visa bra färger)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var butikens tips och min plan men jag tänkte att jag skulle kolla vad Acroporaodlarna själva säger.

På en av grenarna växer det lite alger, dvs skelettet är exponerat alldeles vid toppen - är lösningen också på detta att låta allt vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där skelettet blottar sig råder jag dig till att klippa dän den biten som är dålig. Det tar mkt längre tid att bilda ny vävnad på skadade ställen än om du klipper av ett nytt färskt snitt. Klipper du av toppen så kommer nya polyper att bildas så inom 2 veckor syns det inte att du klippt i den.

Om det där emot är så att de har en tillväxt del där toppen är lite tilltryckt så kan du låta det vara. Detta kommer läka av sig själv ganska fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var butikens tips och min plan men jag tänkte att jag skulle kolla vad Acroporaodlarna själva säger.

På en av grenarna växer det lite alger, dvs skelettet är exponerat alldeles vid toppen - är lösningen också på detta att låta allt vara?

Trivs korallen så kommer den "växa över" algerna, hände flera av mina koraller i samband med att jag flyttade akvariet.

EDIT: det är mycket möjligt att det som Andreas säger kan läka mycket snabbare om man kapar bort toppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen fara med korallerna, jag brukar bara låta dem vara.

Så jag flikar in lite varför istället, när topparna går sönder så har man lite för bråttom och sänker näringsvärdena lite för fort.

Det här är en bra signal det är bara att lyda den så går inget galet.

Beroende på var man är på väg så kan man åtgärda det enkelt, vill man neråt med fosfaten så ger man mera aminosyror, håller man på med BP/Vodkametoden så kan man även ge nitrat.

Vill man bromsa upp och är nöjd så sänker man kolkälledosen/BP-volymen istället.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...