Claes_A Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Jag köpte några små Acropora igår. Hos säljaren har det varit lite höga näringsvärden och det verkar ha lett till att två av kolonierna har en skadad topp och de är lite mörka.Vad gäller de skadade topparna - borde jag göra någonting åt dem t ex bryta av den delen av grenarna så att det inte sprider sig? Eller kommer dessa vitnade toppar av reparera sig själv om korallerna trivs i mitt system (där uppenbarligen andra Acropora och Montipora växer till fint och börjar visa bra färger)? Citera
johan_f Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Jag hade bara låtit dem vara, trivs de så självläker de./Johan Citera
Claes_A Postat 29 oktober 2010 Författare Postat 29 oktober 2010 Det var butikens tips och min plan men jag tänkte att jag skulle kolla vad Acroporaodlarna själva säger.På en av grenarna växer det lite alger, dvs skelettet är exponerat alldeles vid toppen - är lösningen också på detta att låta allt vara? Citera
Andreas N Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Där skelettet blottar sig råder jag dig till att klippa dän den biten som är dålig. Det tar mkt längre tid att bilda ny vävnad på skadade ställen än om du klipper av ett nytt färskt snitt. Klipper du av toppen så kommer nya polyper att bildas så inom 2 veckor syns det inte att du klippt i den. Om det där emot är så att de har en tillväxt del där toppen är lite tilltryckt så kan du låta det vara. Detta kommer läka av sig själv ganska fort. Citera
mano Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Det var butikens tips och min plan men jag tänkte att jag skulle kolla vad Acroporaodlarna själva säger.På en av grenarna växer det lite alger, dvs skelettet är exponerat alldeles vid toppen - är lösningen också på detta att låta allt vara?Trivs korallen så kommer den "växa över" algerna, hände flera av mina koraller i samband med att jag flyttade akvariet.EDIT: det är mycket möjligt att det som Andreas säger kan läka mycket snabbare om man kapar bort toppen. Citera
NiXoN Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Jag håller med Andreas, dom återhämtar sig bra om man kapar dom samt så blir tillväxten ofta snyggare.//NiXoN Citera
Claes_A Postat 29 oktober 2010 Författare Postat 29 oktober 2010 Jag bryter av toppen i helgen! Citera
Janne Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Det är ingen fara med korallerna, jag brukar bara låta dem vara. Så jag flikar in lite varför istället, när topparna går sönder så har man lite för bråttom och sänker näringsvärdena lite för fort. Det här är en bra signal det är bara att lyda den så går inget galet. Beroende på var man är på väg så kan man åtgärda det enkelt, vill man neråt med fosfaten så ger man mera aminosyror, håller man på med BP/Vodkametoden så kan man även ge nitrat.Vill man bromsa upp och är nöjd så sänker man kolkälledosen/BP-volymen istället./Janne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.